Auckland, New Zealand

Efter Australien gik turen videre til New Zealand, nærmere bestemt: Auckland

Når man ankommer i Auckland bliver man bedt om at udfylde en blanket hvor man angiver hvad man har med ind i landet. Jeg havde blandt andet købt honning i Australien, så satte flueben i at jeg havde madvarer med. Det resulterede i en masse spørgsmål og at vi skulle igennem kontrol af bagage. Åbenbart må man ikke medbringe honning ind i landet, så det måtte jeg efterlade i lufthavnen. Ærgerligt at smide det direkte i skraldespanden..

Jeg læste en artikel omkring de forskellige former for transport mellem lufthavnen og centrum af byen, og der findes både offentlig transport (tog+bus), men det nemmeste er at tage skybus som koster 17$, og stopper ved forskellige stop inde i centrum. Vi orkede ikke at tage offentlig transport da vi var både trætte og sultne.

Vores tårn :

Her i Auckland har vi booket en lejlighed gennem airbnb, og det er et gammel udkigstårn for brandvæsenet. Det er ret specielt.. Der er en vindeltrappe i midten og så ellers bare 5 etager. Nederst er soveværelse, derefter entré og badeværelse. Så kommer man op til køkken, så stuen og øverst er et sofa værelse hvor der er udsigt hele vejen rundt over byen. Man kunne nok se mere af byen i gamle dage, før alle de høje bygninger, men udsigten er stadig helt fantastisk.

Da vi først ankom, tog vi til et supermarked for at købe ind til lidt morgenmad og frokost, det lå ca 15 minutters gang fra lejligheden. Vi var allerede sultne og trætte fordi vi havde været oppe kl. 4.45 og sovet utroligt dårligt. Det var et kæmpe supermarked og her havde de vin, cider og øl i selve super markedet. Så vi brugte lige en halv times tid på at finde en lokal vin vi ville prøve. Så gik der endnu mere tid med at fylde kurven med madvarer og da vi kom til kassen blev vi spurgt om ID for at købe alkohol. Jeg viste mit kørekort, men det var åbenbart ikke gyldigt!? Et kørekort fra NZ eller et pas, det er det eneste som er gyldigt som billede id. Så modvilligt måtte vi give manden vores vin og cider.. Passet havde vi selvfølgelig ikke taget med. Åndssvage regler!

Dress-smart:

Eftersom vi flyver hjem med Emirates, må vi medbringe 30kg indchecket bagage. Det betyder at vi har masser af plads til st shoppe her i Auckland. Jeg havde udset mig et outlet shopping center som ligger ca 8 km fra centrum, i en forstad som hedder Onehunga. Der skulle efter sigende være 90 butikker, så vi havde høje forventninger. Man kan tage offentlig transport (tog eller bus) derud fra auckland centrum, men det kører også gratis shuttle busser mellem. dress smart og centrum. De kører på nogle bestemte tidspunkter og man er ikke garanteret en plads hvis der er mange mennesker som skal med. Men man kigger bare på dress smart’s hjemmeside og ser tiderne og stoppestederne, og så kan man ellers bare hoppe på. Da vi ikke havde købt et transport kort endnu, så tog vi bare gratis bussen derud. Det fungere helt fint, og vi tog afsted på en mandag, så der var ikke fyldt i bussen.

Selve centeret blev vi desværre skuffede over. Det var slet ikke så stort som vi havde forventet og jeg forstår på ingen måde hvordan de får det til at være 90 butikker. Måske de tæller de normale butikker med, som ligger på gaderne omkring centeret? Det er ikke til at vide. I dress smart ligger mange af de ” normale” outlet mærker, så som Adidas, Nike, New balance og en maser andet sportmærker. Derudover er der også nogle lokale mærker som man ikke rigtig kender. Vi fik da købt nogle småting men ikke noget wow..

Da der var over halvanden time til den gratis bus kørte, besluttede vi os for at løbe et transport kort (AT HOP) så vi kunne tage den normale bus hjem. Vi kunne se at der var én forhandler på gaden, som solgte kortene, så der gik vi hen. Kortet i sig selv koster 10$ og derudover skal man også fylde penge på. Rimelig dyrt at give 50 kr for kun et kort.. Man ville da tro at der så også var penge på. Nå, men vi fik aldrig købt et kort, for de tog ikke imod internationale betalingskort. På tog stationen der ligger i onehunga, kan man åbenbart ikke købe selve kortet, men kun fylde penge på.

Nå, så vi besluttede var at kigge videre på butikker indtil den gratis bus kørte igen kl 16. Jeg ville gerne finde en brugt bog at læse, og vi fandt en genbrugsbutik hvor jeg fandt en bog. Desværre tog de heller ikke imod internationale kort, så det måtte jeg droppe igen. Det er åbenbart normalt i den by at de ikke tager i mod kreditkort, fordi de koster dem ekstra. Jeg tror kun dette er ude i forstaden, for i centrum tager alle imod internationale kort. Men virkelig træls!

Bussen kørte tilbage kl 16 og vi stod af inde på queen street som er centrum af byen hvor shopping gaden ligger. Så brugte vi lige et par timer på st kigge i rigtige butikker, og her ligger mange souvenir butikker. New Zealand er jo blandt andet kendt på manuka honning og i souvenir butikkerne er der masser af produkter med honning, blandt andet sæbe, cremer, og selvfølgelig selve honningen. Man kan også købe honningen i et normalt supermarked og der findes mange forskellige niveauer og priser.

Hobitton & waitomo glow worm caves:

Selvom jeg jo ikke har set ringenes herre eller hobitten, så var jeg da klar da Chris sagde at han gerne ville ud at se hvor det var filmet. Hobitton ligger ca 2 timers kørsel fra auckland by, og vi havde booket en tur hvor vi blev hentet i bus fra byen og kørt rundt. Udover Hobitton, så kom vi også forbi waitomo glow worm caves. Vi skulle ukristeligt tidligt op, da vi blev hentet fra et nærliggende hotel kl 6.35. Jeg har været så træt hele dagen, min krop er slet ikke vant til at stå så tidligt op. Selve turen rundt i Hobitton var nu meget sjovt, selvom jeg aldrig har set filmene. De små hobbithuse kan ses udefra, og står som ved optagelsen af hobitten. Det er en kæmpe attraktion og der var mange mennesker.

Man går rundt i Hobitton sammen med en guide som fortæller historier om nogle af stederne, og vores guide var samtidig så sød at tage billeder af alle foran husene, med folks egne telefoner. Der er kun en af hobbithusene som man kan se indeni, og jeg blev overrasket over at det var helt tomt. Der er slet ikke nogle rekvisitter, møbler eller noget som helst inde i huset. Og åbenbart ser alle husene sådan ud indeni, da disse kun blev brugt til eksterne optagelser, når man så skulle optage indeni, så blev det optaget på settet.

Efter turen rundt var der frokost og derefter kørte vi videre til waitomo grotterne.

Det er så lang tid siden at vi bookede denne tur, gennem et firma som hedder Bush and beach, så vi vidste ikke rigtig hvad dette grotte besøg gik ud på. Så vi var stadig lidt blanke da vi ankom og tog det bare som det kom. Det er en stor grotte lavet af kalksten og indei kan man se glowworms, sådan nogle små lysene dyr som sidder på stenene og ligner stjerner. Man kommer også på en lille bådtur hvor der er helt mørkt og man kan se alle de her glow worms alle steder. Man måtte ikke tage billeder inde i grotten, så vi har lånt det her billede fra google. Turen var ikke wow, men det var fint nok at se.

Waiheke island:

Ca 40 minutters færge tur fra auckland, findes en ø som hedder waiheke, som er kendt for deres vinproduktion. Der findes vinmarker overalt, og også oliven træer nogle steder. Der findes mange ture man kan tage på hvor man kan smage vin, spise god mad, køre i svævebane over vinmarker eller kajakke. Vi var så trætte af pakke ture, så vi valgte at lave vores egen vintur. Vi kom lidt sent afsted hjemmefra, så vi kom først med færgen kl 13. Vi skulle lige købe os et transport kort (Hop), da man derved får rabat på færge billetten og også kan bruge kortet i bussen på waiheke. Vi var i to kiosker sol solgte hop kort, det første sted tog de ikke imod internationale betalings kort. Det forstår jeg simpelthen ikke, når man er i downtown og sælger hop kort, må man gå ud fra at en del af dem er turister! Hvorfor helvede tager man så ikke imod internationale kort? Det giver da Inge mening.. Og well, andet sted vi var, var hun ikke sikker på om de tog internationale kort, men sagde vi bare skulle prøve og det virkede. Så langt så godt.. Da vi kom til færge terminalen kunne vi se at de også solgte hop kort i deres billetsalg. Flot…

Nå, men da vi kom til waiheke tog vi bussen til vingården Wild on Waiheke, som ligger ca midt på øen og den ligger tæt ved tre andre vingårde. Så det er et perfekt sted til at gå rundt mellem flere vinsteder og smage på sagerne. Wild on Waiheke har selvfølgelig flotte vinmarker og skøn udsigt til grønt landskab, men også aktiviteter såsom skydning med bue og pil ned gennem vinmarkerne. Der er også kæmpe skak, volleyball, petanque og andre sjove ting man kan lave. Da klokken var næste tre da vi ankom, gik vi ombord i en pizza og vinsmagning. Alle vinstederne lukker kl 17, så vi havde lidt travlt hvis vi gerne ville nå flere steder. Hos Wild on Waiheke kan man få en smagning af 5 vine til 15$. Der var tre hvide, en rosé og en rød. God start..

Derefter gik vi over til nabo vingården som hedder stonyridge som havde en endnu bedre udsigt. Her kunne man sidde med smuk udsigt over vinmarker og oliventræer. Der findes en standard vin smagning til 15$ med 3 vine, eller man kan selv sammensætte sin egen smagning. På menukortet står der tasting priser som er mellem 3$ og 7$, og så bestiller man bare det man vil smage. Det er altså meget små glas, de kunne godt lige hælde lidt mere i. Vi valgte en rosé og to røde vine hver. Det blev 29$ i alt for de 6 smagninger. Vinene var fine, men ikke noget wow..

Fra denne vingård, kan man gå over en græsplæne og over til naboen Te Motu. Her har de én smagning på kortet som inkluderer 4 vine til 20$. Igen ikke de største glas, men her var lidt mere i end de andre steder. På denne smagning var der én rose og tre røde og to af de røde var i den dyre ende. Der var mere smag og farve i dem og den dyreste var nok blandt det bedste i smagningerne. Flasken kostede så også lige 140$ hvis man ville købe den med hjem. Det gjorde vi altså ikke, så mange penge vil jeg altså ikke bruge på én flaske vin.

Så var klokken også blevet 17 og det var slut med vinsmagninger, så vi besluttede os for at gå til Onetangi stranden, som var 45 minutters gåtur fra hvor vi var. Der var næsten ingen mennesker på stranden, men det var skønt vejr til en slendretur langs vandet. Der ligger nogle lækre huse til ud til stranden, ikke den værste placering. Gad vide hvad de hytter koster!

Da vi var gået til enden af stranden, hoppede vi bussen tilbage mod hovedbyen Oneroa hvor vi ville kigge lidt rundt før turen tilbage med færgen. Færgen går ikke fra oneroa, men fra Matiatia, ca en halv times gang fra Oneroa. Vi gik forbi en lille vinbar /restaurant med udsigt til vandet og fik os et glas vin, i en normal størrelse! Selvfølgelig en lokal en fra waiheke.

Nu var klokken også blevet 20 og butikkerne var lukkede, så det var ikke så spændende at kigge rundt i byen. Vi gik bare til færgen og nåede den kl 20.45.

Dejlig dag på en dejlig ø!

Den sidste dag gik med en tur i zoologisk have, da vi skulle slå tiden ihjel. En hyggelig zoo med god plads til dyrene, og de også igang med at udvide, så næste år så bliver det endnu bedre.

Den var den sidste dag i Auckland og turen gik igen hjem mod Danmark, med en 17 timers flyvetur til Dubai.