Melbourne, Australien

Sidste by i Australien var Melbourne.

Fra lufthavnen tager man skybus til southern cross station, tager ca 40 minutter og koster 19$. Billetter købes bare i en automat ved holdepladsen, og bussen holder lige udenfor terminalen. Det kan da ikke blive nemmere.. Men kunne godt være lidt billigere. Vi orkede simpelthen ikke at tage de offentlige busser, da det ville tage halvanden time, og vi landede ret sent. Vores fly skulle oprindeligt være ankommet 17.30, men vi blev forsinkede og landede derfor først kl 20.30. Og så var hele dagen ligesom gået.. Igen. Den dag var vi ret trætte af at flyve.

Deres transport kort hedder myki kort. Det er super smart, for det kan man nemlig købe online og så blot at holde telefonen oppe til kortlæseren. Kortet koster heller ikke noget når det er på mobil, helt genialt! Derudover, så har de free tram zone, hvor man ikke skal checke ind. Det er centrum af midtbyen som er gratis at køre i. De fleste turist attraktioner er i denne zone, men vi måtte betale hvis vi tog sporvogn til vores hotel, det lå nemlig udenfor den gratis zone.

Vinsmagning i Yarra valley:

Første dag i Melbourne tog vi på vinsmagningstur, før vi overhovedet havde set byen. Vi havde booket gennem dancing kangaroo tour, og mødte op kl. 9.15 foran st. Pauls cathedral. Bussen var fyldt og vi var i alt 20 folk som var klar til at smage en masse vino. Vores guide var italiensk og hun var yderst snaksalig, som gav god stemning i bussen allerede fra morgenen. Vi skulle forbi 3 vinsteder og smage vin og derudover et mejeri, chocolaterie og et bryggeri.

Yarra valley er en af de mest kendte vi områder i køre afstand fra Melbourne. Det er ca en times kørsel fra centrum af byen, og så er der ca 10 minutters kørsel imellem de forskellige steder vi besøgte. Til hver smagning smagte vi mellem 3 og 6 vine. Der var både hvid, rosé og rød. To af stederne havde endda sød dessertvin. Smagningerne var generelt meget små, så man kunne lige smage dem, men så var de også allerede drukket.

Stop 1 – dairy farm hvor vi smagte ost. De havde mange lækre ting, så som marmelader, kiks, ost osv.

Stop 2 – corniola, et meget lille sted som ejes af et italiensk par. Utrolig gode søde vine, både. Hvid og rød.

Stop 3 – steels gate, et lidt større sted, men stadig ikke i den store ende. Smagte både hvid og rød, og her fik vi også frokost. Desværre ikke med udsigt til vin markerne.

Stop 4 – chocolaterie, her kunne man købe en helt masse forskellig chokolade. Virkelig smart for os der ikke havde købt dessert til frokost.

Stop 5 – hellen & joey – et større sted, hvor der var udsigt til vi markerne. Det begyndte dog at blæse helt vildt mens vi var der, så det så helt vanvittigt ud.

Stop 6 – detour øl og cider. Her fik man et glas øl eller cider.

St. Kilda:

St. Kilda er et område syd for Melbourne cbd, ca 25 minutter med sporvognen. Vi bor lige imellem cbd og st. Kilda og tog en aften dertil for at se pingviner. Hver aften efter solnedgang kan man nemlig se pingviner på molen, og der står masser af mennesker og prøver at se de små væsner. Man skal helt ud for enden af molen, der står de på nogle sten, på begge sider. Man må ikke røre dem, og skal holde afstand. Der står frivillige folk i gule veste og sørger for at folk holder afstand. Vi var der kl 21, ca en halv time efter solnedgang. Der var masser af pingviner rundt omkring og jeg blev overrasket over hvor små de er! Virkelig søde og man har utrolig meget lyst til at røre dem. Da solen er gået ned, og der stort set ikke er noget lys ude for enden af molen, så er det ret svært at få et godt billede. Man kan godt se dem, men på kamera er det for mørkt..

I St. Kilda, ca 10 minutters gang fra molen, ligger Luna Park, som er en forlystelsespark fra 1912. Den ligner stadig en rigtig forlystelsepark fra dengang og er total retro. Det koster 5$ at komme ind, men man kan også købe en billet som giver adgang til forlystelserne. Vi ville bare gerne ind og se det, så vi tog en entry only billet. Parken er ikke særlig stor, men det er sjovt at se, for det er så gammeldags. Der var lidt arkade spil, så vi fik spillet lufthockey og pin-Ball.

Sightseeing i melbourne centrum:

Vi skulle selvfølgelig også ind og lege turister i melbourne centrum, og vi tilbragte det meste af en dag på at gå rundt. Vi tog ind til queen Victoria market en lørdag formiddag for at finde morgenmad og se på marked. Der var ikke så meget udvalg af morgenmad på selve markedet, men vi fandt noget god morgenmad på en cafe tæt på markedet. Queen Victoria market er et stort marked med mange forskellige ting. Der er en afdeling med krims kram eller lort, som Chris kalder det.. Tasker, sko, souvenirs, billeder, legetøj, sæber osv.. Og så er der en stor del med grøntsager, hvor sælgerne står og råber ligesom på det gamle grønttorv. Lørdagen da vi var der, var der også bogmarked og jeg håbede at jeg kunne finde en billig bog, men det lykkedes desværre ikke. Derudover, så er der en indendørs markedshal med kød og ost, lidt ligesom de spanske markeder. Vi gik bare hurtigt igennem for ikke at blive fristede.

Vi havde fundet en gåtur i lonely planet bogen, som vi fulgte rundt. Der kom vi forbi den store shopping gade (og gik ikke engang i nogle butikker) og så kom vi på mange små gader med street art. Det er Melbourne åbenbart kendt for, og en af gaderne især var yderst kendt. Der stod en million folk og tog billeder af væggene..

Derudover så vi federation square og marvel stadion (ligger et stykke udenfor centrum, men stadig i den gratis tram zone) og ved federation square ligger en lille kanal hvor folk sidder og chiller på begge sider. Der lå også et stort mad marked, som kørte i hele november. Selvom det hed noodle marked, kunne man altså godt få andet mad. Vi fik dog en lækker nuddelret fra en thai biks og kunne sidde og spise den på græsset med alle de andre og nyde udsigten over kanalen.

Chris havde også fundet en isbutik ved federation square, hvor det er robotter som laver din is. Det er nu en ret sjov ide.. Og normalt ville man jo ikke give 7$ for en enkelt kugle, men bare for at se robotten lave den, så gør man det jo gerne. Jeg valgte salty Caramel, som robotten mente var et godt valg 😉