Brisbane, Australien

4. stop på vores tur var Brisbane!

Når man skal fra brisbane lufthavn, så er der ikke rigtig nogle billige muligheder. Vi tog bare toget som var nemt og hurtigt og vi gav 66$ for en returbillet for os to, det vil så sige 33$ for hver (retur). Ikke billigt, men i følge Google var der altså ikke nogen måde at komme udenom det på. Jeg læste noget om nogle busser til centrum, men de kostede 13$ én vej, så der var ikke ret meget at spare.

Home-swap:

Her i brisbane har vi simpelthen valgt at bytte lejlighed, og bor derfor gratis. Vi har en super lækker udsigt fra 11.sal og hele to altaner til at nyde den. Det er ærgerligt at vi kun skal være her 4 nætter. Parret som ejer lejligheden er jo så på ferie i Europa og tilbringer 14 dage i vores lejlighed i mens vi er her. Lækkert!

Lone Pine Koala Sanctuary:

En af de helt store attraktioner i brisbane er Lone Pine Koala Sanctuary, som ligger 40 minutters bustur udenfor centrum. Der skulle vi selvfølgelig også hen, da det er første gang på vores tur her i Australien at vi kommer i nærheden af koalaer. Derudover der er også 4 slags kænguruer, næbdyr, krododille, skildpadder, dingoer, wombats og mere, så her kunne vi få stillet vores trang til at se australske dyr. Jeg havde været inde og læse om stedet og havde allerede en ide i mit hoved om at koalaer og kænguruer bare ville gå frit rundt i hele parken, men det er altså ikke helt sådan det forholder sig. Det er lidt ligesom en zoo, hvor dyrene er indhegnede, hvilket giver god mening for de farlige dyr som krokodiller og dingoer. Koalaerne har nogle indhegninger med eukalyptus træer hvor de sidder og hygger dig. De sover det meste af tiden og sidder i de skøreste stillinger i de træer. Kænguruerne har en stor indhegning og man kan købe foder til dem, som man kan håndfodre dem med. Det er lidt ala det foder man normalt kan købe til geder og ligner også bob’s foder.. Gad vide om han også ville kunne spise det vi gav til Kænguruerne? Der var selvfølgelig mange folk inde der gerne ville fodre de søde hoppende dyr, men der var ret varmt så de lå mest bare og slappede af. De var ret tamme og hvis man ellers fandt en som stadig var sulten, så kunne man sagtens nusse den imens man fodrede den. Vi fandt endda også en med en lille unge i pungen, og den ville gerne have mad. Vi fandt også en dør som førte ud til et andet område med Kænguruer, som vi egentlig troede var lukket af for gæster. Men man kunne sagtens gå derud og her fandt vi kogle virkelig søde nogle, som hellere end gerne ville fodres af os. Her kommer nok ikke så mange folk ud, så de var ikke blevet fodret hele dagen. Vi havde desværre ikke så meget mad tilbage, men de fik det vi havde.. Og så var de ellers på vej med hovedet ned i vores tasker, for at se om der var mere. Da vi gik derfra kom heldigvis et andet par med mad, og så var de klar igen.

Naturligvis kunne man også få lov at tage et billede med en koala eller endda holde den, hvis man altså ville betale for det. Det koster 25$ at få lov at holde en koala og så bliver der taget et professionelt foto også. Jeg ved ikke om man så skal købe billedet også, eller om det er inklusiv. Vi valgte bare den gratis løsning, hvor dyrepasseren holder koalaen og vi kunne få lov at nusse den og tage billede med vores egen telefon. Dette foregår hver dag kl 11.30 og 13.30 i en halv time. Der var lidt kø, men altså, man er der vel kun én gang. Koalaen blev byttet ud lige mellem mig og Chris, så vi nusser ikke den samme. Den jeg nussede lignede at den var ved at falde i søvn, så de hentede en som var mere frisk. Godt at de tænker på dyrene og ikke bruger den samme i en halv time.. Ville jo heller ikke være så fedt at få et billede af en koala der sover, det kan man jo få rigelig billeder af selv. De sover 20 timer i døgnet, så du får nok flere billeder af sovende dyr end vågne. Vi spiste frokost i koala skoven, som er meget mindre end det lyder. Det er blot et område med eukalyptus træer, hvor der er borde og stole i midten. Træerne og panderne er stadig lukket inde, så man kan altså ikke bare gå hen og røre dem. Men man kan spise frokost med udsigt til en panda, eller tre..

Shabu Shabu:

Til aftensmad ville vi gerne have sushi, og så gik Google søgningen igang for at finde All-you-can-eat sushi steder i brisbane. Dem er der overraskende få af. Men en som lå kun 2 gader væk, havde fået gode anmeldelser. Den hedder Shabu house og er buffet med både Shabu Shabu, sushi og dybstegte ting. Shabu Shabu er suppe og konceptet er at man laver og koger suppen selv. I hvert bord er et lille hul til en gryde og under de er en induktions kogeplade. Så tager man i buffeten en suppe-base (vi valgte f. Eks miso suppe) og putter en masse kød, grøntsager og nudler i. Lige hvad man han lyst til. Så tager man også en masse grønt og kød med til bordet, så man kan fylde i løbende. Mens man så venter på at suppen koger, kan man gå ombord i sushi. Der er omkring 20 forskellige slags at vælge mellem. Det var et nyt koncept for os med at koge sin egen suppe, men vi er blevet fans.

Sightseeing i Brisbane by:

Nu er det tredje storby i australien vi har besøgt og byerne begynder efterhånden at ligne hinanden. Bygningerne, butikkerne og bare generelt stilen er ens, så vi kunne lige så godt være i Sydney eller Perth. Men altså, vi skulle jo alligevel rundt at se byen. Vi startede med morgenmad som vi havde købt på groupon. Så gik vi op til busstationen hvor vi skal tage bussen fra i morgen tidlig, når vi skal til Byron bay. Vi ville gerne lige være sikre på hvor den går fra, så vi ikke skal lede i morgen når vi har travlt.

Derefter gik vi over broen på sydsiden af byen. Her findes en lang promenade langt kanalen, hvor der er grønne områder, bænke, madsteder og bare generelt ret hyggeligt. Man har en fin udsigt over byen på den anden side af kanalen. Når man går ned af fra brisbane bogstaverne, så kommer man på et tidspunkt til en menneskeskabt pool område og strand. I denne her varme er det jo helt genialt at have dette midt i byen, så man kan køle af. Det var så lækkert!

Herefter gik vi videre til næste bro, som er en fodgænger og cykel bro, der kører ikke nogle biler. Man kunne få en rigtig flot udsigt fra midten af broen. På den anden side kommer man næsten lige ind i den botaniske have. Vi er så heldige at bo lige ved den botaniske have, så den har vi gået igennem et par gange. En rigtig fin botanisk have, som ligger ret centralt. Den ligner dog også alle de andre vi har set indtil videre.

Der var nogle museer på vores tur idag, men de kostede alle penge og vi var ikke lige i humør til museer. Efter så mange dage på tur i storbyer, så må jeg indrømme at jeg var lidt træt, og helst bare ville slappe af. Så da vi kom hjem, så stod den bare på en lur på sofaen og afslapning i lejligheden.

I morgen skal vi til Byron bay, som er en to timers bustur og vi kører klokken 8 om morgenen. Byron bay har en snorkel tur ud til et område hvor der er 4 forskellige slags skildpadder og forskellige fisk. Her skal vi snorkle og forhåbentlig se skildpadder.

Byron Bay:

Vi tilbragte hele tirsdagen i Byron Bay. Vi havde booket bus gennem brisbane-byron express, som koster 42$ per person per vej. Bussen kørte læ 8 om morgenen fra brisbane og ankommer kl 11 i Byron Bay. Det tager 2 timer men man skal lige sætte sit ur en time frem til Byron tid. Snorkelturen blev desværre aflyst, men skulle være fra kl 12-15. Turene bliver aflyst hvis vejret ikke egner sig til at snorkle, og den dag vi tog dertil, var der åbenbart stærk strøm. Øv! Vi havde glædet os rigtig meget og dette var eneste snorkeltur vi skulle på mens vi var i Australien. Vi fik en sms om at turen var aflyst, lige da vi havde sat os i bussen fra brisbane, men bussen var ikke refunderbar, så vi tog afsted alligevel. Desværre var torsdag vores sidste dag i brisbane, ellers havde vi bare kunne tage turen en anden dag istedet. Busselskabet var så sødt at tilbyde os kredit til at køre med en anden dag istedet, men det hjalp jo ikke så meget når vi skal videre til Melbourne i morgen. Så vi blev i bussen og begyndte at Google hvad vi så kunne lave i Byron.

Chaufføren foreslog at vi kunne tage kajak tur og se delfiner eller lære at surfe. Vi blev enige med os selv om at vi bare ville få det bedste ud af turen og finde på noget når vi kom frem. Da vi kom frem, startede vi med at gå hen til snorkel firmaet og få vores penge tilbage for den aflyste tur. De have ikke andet at tilbyde idag, udover dykkerture hvor man skulle være certificeret dykker for at deltage.

Så vi gik over til en butik hvor man kunne booke forskellige ture og de fortalte at alle snokelture var aflyst idag, men at nogle af kajak turene stadig kørte. Han ringede rundt for os og spurgte om der var ledige pladser, men desværre var alle kajakturene bookede. Da vi så hvor mange bølger der var, var vi nu egentlig meget glade for at vi ikke skulle derud i kajak.

Så var den sidste mulighed at lære at surfe og det havde Chris allerede før vores tur, sagt at han gerne ville prøve. Men jeg var ikke så vild med tanken om at surfe.. Hele det med at prøve at stå op, falde ned igen og igen og hovedet under vand og bølger samtidig, det var bare ikke lige mig. Vi blev enige om at vi ikke ville surfe.

Nu når alle vand mulighederne var væk, så blev vi anbefalet en gå tur langs kysten, op til et fyrtårn. Det ville tage et par timer fik vi at vide og tænkte at det måtte være det vi brugte dagen på. Jeg var virkelig frustreret og sur over at vi var taget hele denne vej uden at kunne snorkle! Så dagen var bare ikke rigtig god fra start af. Vi startede med at lægge os på stranden og spiste vores medbragte frokost. Derefter prøvede vi at finde et sted at stille vores ting. Ifølge Google var der en surfbutik lige om hjørnet, hvor der skulle være skabe til opbevaring. Da vi gik derind, var alle skabene optagede og hun vidste ikke hvor der ellers var skabe henne. Vi prøvede at motel som lå ved siden af og de var søde nok til at lade os stille vores poser hos dem, helt gratis. Så var vi klar til at gå på tur. Jeg havde jo pakket i forhold til en bådtur og det vil sige det hele i en stor plastikpose. Jeg havde bestemt ikke tænkt mig at slæbe den med på gåtur.

Selve turen starter hele nede ved stranden og der er skilte at følge langs stien. Nogle steder skal man ud på normalt fortov, men andre steder er det en sti langs vandet som man går af. Der er virkelig lange trapper og det var jeg slet ikke forberedt på. Heldigvis var der en jævn brise hele dagen, men det var stadig hårdt at gå op af alle de trin.

Oppe fra ” toppen ”, det vil sige, fra fyrtårnet er der udsigt til en helt masse vand, strand og klipper. Inde i fyrtårnet er et lille museum, som er gratis og som har gratis ture op i toppen af tårnet. Vi havde desværre ikke tid til at vente på næste tur, da vi jo skulle nå en bus tilbage til brisbane på et bestemt tidspunkt. Turen tilbage fra fyrtårnet, gik igennem en masse skov, og inkluderede igen en del trin, både op og ned. Heldigvis mest ned..

Byron Bay er en utrolig hyggelig by og har en meget mere afslappet atmosfære end storbyerne. Det her var lidt sådan vi havde forestillet os Australien med surfere alle steder. Folk er bare så afslappede og ligner at de bare nyder livet uden stress og jag. Her kunne jeg sagtens have tilbragt noget mere tid.. Ikke fordi der var særlig meget at se, men bare fordi der var så afslappet, og så ville jeg selvfølgelig gerne have haft mulighed for at snorkle som planlagt.

Vi tog bussen tilbage kl 18.30 og så var den dag gået i Byron Bay.

Næste dag var rejsedag og vi skulle videre til Melbourne, langt væk fra skovbrænde.