Perth, Australien

2. Stop på turen er Pert, og her er mere behageligt klima end i Singapore. Her er stadig varmt, men ikke fugtigt. Her bor vi privat gennem airbnb, i en lejlighed ca 10 minutters gang fra centrum af perth. Lejligheden har en delt pool og træningsrum, som er fælles for hele ejendommen. Vi landede sent torsdag aften, så der nåede vi ikke andet end at spise en pizza og gå i seng.. Og så forsvandt der lige en hel dag bare med at rejse.

Når man ankommer i perth lufthavn kører der normale busser ind til centrum, det tager ca, 30- 40 minutter i bussen og ma betaler de 5$ til chaufføren når man stiger på. Vi havde ikke nogle kontanter, så vi måtte hæve i lufthavnen før vi kunne komme med bussen. Det så ud til at de var ved at bygge noget togstation, så måske man i fremtiden blot kan tage et tog. Det ville være smart.

I perth og nabobyen freemantle, kører gratis busser rundt til turister, de hedder CAT busser. Der findes 3 linjer i perth som har hver sin farve, og de kører til de populære turistattraktioner. Man behøver ingen billetter til bussen, man hopper bare på og af igen hvor man har lyst. Det gik op for os efter 2 dage hvor vi havde gået alt for mange skridt, at de normale busser også er gratis indenfor byzonen, i den såkaldte FTZ (free transport zone) og den dækker hele midtbyen af perth. Så man behøver ikke at finde CAT busserne, men man kan bare køre gratis i de normale busser hvis man er indenfor FTZ. Det står på busstoppestedet om man er i denne zone og ellers kan kortet også findes online.

Fredag morgen vågnede jeg tidligt og startede dagen med træning og en dukkert i poolen. Så var man lige som vågen.. Og så gik dagen ellers igang. Jeg havde udset mig et outlet shopping center, så der startede vi dagen. Det er så træls at vi kun må have 20 kg med rundt på alle indenrigs flyene, det begrænser hvad man kan shoppe.

Watertown brand outlet centre:

Ca 20 minutters gang fra perth togstation ligger dette outlet shopping center. Der findes også et større outlet center tæt på lufthavnen, men der gad vi altså ikke tage ud. Watertown var helt fint til vores behov og da vi jo skulle videre til freemantle, så havde vi ikke hele dagen til at gå rundt og shoppe. Der var blandt andet Adidas, converse, Levis, puma, New balance, sketchers, fila, Calvin klein og Lindt chocolate, bare for at nævne nogle af dem. Og eftersom det var et outlet, så var alt jo på tilbud, så blir det ikke meget bedre! Men man skal lige huske på at Australien ikke er et billigt land generelt, så priserne er også derefter. De ligner meget priserne i Danmark, men med outlet, så bliver det pludseligt spændende.

Om eftermiddagen gik turen til freemantle, en by som kigger en 30 minutters togtur fra perh.

Freemantle :

En lille og rigtig hyggelig by, som har gamle bygninger og masser af historie og kultur. Vi gik rundt i nogle timer og så de gængse steder. Der er en strand, et havnepromenade og en gade som hedder cappuccino strip, hvor der ligger barer og caféer hele vejen nedad. Derudover er der selvfølgelig en masse butikker og et stort marked hvor der er både madvarer og mad, og diverse ting som man nu engang kan finde på markeder.

Byen byder også på et maritim museum og shipwrek museum, men det gad vi ikke at betale penge for.

Vi spiste noget mad på markedet før vi skulle på tur i freemantle prison.

Freemantle prison :

Dette fængsel fungerede som fængsel indtil 1991 og det er stadig det mest velbevarede fængsel og derudover er det også på UNESCO verdensarvsliste. Der findes tre forskellige dagture som man kan vælge mellem og så har de også en aftentur, the torchlight tour. Det var selvfølgelig den vi havde valgt, og det var meget bogstaveligt fordi vi fik udleveret en lille lommelygte som vi skulle bruge på turen,der var nemlig ikke nogle lys.

Det var en rigtig spændende tur og oplevelse og i halvanden time blev vi guidet rundt i fængslet, blandt andet i cellerne, isolationsafdelingen, torturpladsen, gårdene og lighuset. Under turen var der nogle indslag, hvor nogle folk lavede skuespil for at efterligne rigtige situationer og det var med til at skabe en autentisk stemning. Guiden var virkelig god til at fortælle og lave sjov, men også til at skildre hvordan livet var i fængslet.

Den tur kan virkelig anbefales!

Perth by :

Lørdag brugte vi på at udforske perth. Og lige se en tennis kamp i deres RAC arena. Da vi gik forbi fredag lagde vi mærke til at der var tennis finale mellem Australien og Frankrig som blev spillet lørdag og søndag. Så vi købte lige de billigste billetter aller øverst oppe. Det var okay, Chris var begejstret mens jeg hvilede øjnene..

Derefter gik turen til centrum af byen. Det skal lige nævnes at lørdag var en ret varm dag, med 40 grader. Så sightseeing var en varm og svedig fornøjelse. Vi fik dog set havnefronten, shopping gaden og perth Mint, hvor mønter blev lavet i mange år. Idag fungerer stedet som museum og de laver stadig mønter til specielle anledninger og som samleobjekter. Hver hele time kan man se guld blive smeltet og lavet til en guldbarre. Det er ret fascinerende at se. Det koster 20AUD at komme ind. Man kan også se mange andre ting, blandt andet verdens største guldmønt og så kan man selvfølgelig købe en masse forskellige specielle mønter.

Så selvom det ikke lyder til meget vi har set lørdag, så var det rigeligt når man tager varmen i betragtning.