Sydney, Australien

3. stop på turen var Sydney!

Ved ankomst til Sydney er der skilte i lufthavnen som peger mod toget og det er nemt at finde. Men vær OBS på at hvis man tager toget, som er langt det hurtigste ind til centrum, så koster det altså ca 18$. Der tillægges nemlig 13$ i gebyr fordi det er lufthavnen. Vi blev ret overraskede over prisen og søgte straks på om der fandtes busser til byen. Det ville godt nok tage lidt længere, ca. en time i alt, og et skift med bus, men koster til gengæld kun ca 3,5$. Så der er helt klart penge at spare hvis man ikke har travlt. Bussen kører lige ude foran terminal 3. For at køre med bus skal man pt. have et opal kort (ligesom rejsekort) men med toget kan du blot bruge dit betalings kort hvis det har kontaktløs betaling. Der stod på skiltene at det snart kommer i busserne også, så måske det er udbredt til bussen snart. Vi købte et opal kort, da vi regnede med at skulle rundt med bus i de kommende dage også. Man kan købe opal ved tog stationen i lufthavnen og man skal toppe op for minimum 35$. Kortet i sig selv koster dog ikke noget.

Vi valgte selvfølgelig bussen, da vi ikke ville give 18$ for toget. Turen indeholdte 2 skift og tog os ca halvanden time i alt til vores hotel. Man skal bippe sit opal kort ud og ind ved hver bus, og vores tur endte på lige under 5$ hvilket er en rimelig stor besparelse i forhold til toget. Tænk engang hvis vi kan bruge de penge på.. 😉

Busturen er dog ikke direkte mod byen, for man starter med at køre væk fra byen, for så at skifte til en anden bus som kører ind til byen. Sikke dog en måde at lokke turisterne til at tage det dyre tog.

Morgenmad på Joseph Hyde (ved Kings cross) – Hvis man ønsker en rigtig lækker morgenmad, så kan man f.eks prøve Joseph Hyde. Her fik jeg en carrot cake waffle, og ja – det smagte af gulerodskage, og Chris fik noget som hedder “The Stack”. Virkelig lækkert 🙂

Bondi beach og coastal walk:

Med 37 grader og anbefalinger om ikke at bevæge sig ud i udkanten af Sydney, grundet skovbrande, så var der kun en ting at gøre.. Bondi beach! Det er super nemt at komme derhen, man tager en bus eller tog (T4) til bondi junction og derfra kører der en bus til bondi beach. Bare følg skiltene og alle de andre mennesker, der var ret mange som skulle samme sted hen som os.. (på en tirsdag formiddag) bondi beach er jo en af de store attraktioner i Sydney og med god grund. Det er en lækker stor strand og dagen hvor vi var der, var der også masser af vind og bølger – helt perfekt til de mange surfere.

Der er dog ikke rigtig noget skygge, men mindre man selv tager noget skygge med.. Så der gik kun 5 minutter fra jeg kom op af vandet, til jeg igen havde det for varmt. Jeg blev faktisk overrasket over hvor koldt vandet var!

Fra bondi stranden kan man gå af deres kyst-rute som går langs kysten sydpå, ned til Gordon – Bay, i alt ca 6 km. Ikke så overraskende, så var det ulideligt varmt at gå på denne tur, da der heller ikke er skygge. Men så er det godt at man kan hoppe i koldt vand langs turen. Der er flere små strande og laguner hvor man kan blive afkølet – og det udnyttede jeg i stor stil. Næsten hver gang vi kom til noget vand, så hoppede jeg i og skulle bade..

Sydney botaniske have:

På vej fra vores hotel og over til opera huset, gik vi igennem dem botaniske have. Det er en stor og grøn park, som jo giver sig selv ud fra navnet. Den ligger op af vandet, så hvis man bare følger kanten til vandet, så ender man ved opera huset. (med mindre man går den forkerte vej selvfølgelig). Imens vi var her, var der koala statuer rundt om i parken, de var alle dekoreret på forskellige måder og med en historie hver. Vi tog billeder sammen med alle dem vi fandt. Da vi kun gik igennem parken for at komme til opera huset, har jeg ikke så meget mere at fortælle om den botaniske have, for vi så ikke det hele.

Sydney harbour bridge + North Sydney:

Den ikonisk bro, Sydney harbour bridge skal man jo selvfølgelig se og tage en masse billeder af, som vi også gjorde. Men så kan man jo også gå over den. Det gjorde vi selvfølgelig også.. Der er altså en del trapper når man skal op på broen fra gadeplan, men der var vidst også en elevator. Broen er ca 1 kilometer og fra den har man jo en fantastisk udsigt over til blandt andet operahuset og havnen generelt. Når man kommer til den anden ende, så er man i den nordlige del af Sydney. Der kører også tog over til north Sydney station, og vi endte da også med at tage toget hjem, da vi var lidt ømme i benene. Først skulle vi dog have lidt frokost, og vi havde taget sandwich med hjemmefra og udset os en park hvor vi skulle nyde dem. Clark park ligger ikke så langt fra broen og inde i den, ligger Wendy Whiteleys secret garden. Et lille stykke fantastisk smuk natur hvor man har udsigt til vandet og broen. Så her fandt vi en bænk og spiste frokost med en lækker udsigt.

Badu Gili:

Hver aften ved solnedgang, laves der et lille lysshow på opera huset, som hedder Badu Gili. Der laves to sessions, med en times mellemrum. Vi så kun første del kl 20, og var så sultne at vi ikke ville vente en time for at se anden del, men vi kan altid komme tilbage en anden dag og se anden del. Før det startede løb vi rundt for at finde ud af på hvilken side det ville foregå. Først da der startede, gik det op for os at det var på den lille del, at det foregår. Der er et mini opera hus, hvor der vidst er en gift shop inden i. Den står ud mod trapperne og for enden af trapperne er det er plads til at stå og se showet. Det var da meget sjovt, men jeg troede det ville foregå på de store ” sejl”. Jeg var nok lidt for vild med garden rhapsody i Singapore, og havde også ret høje forventninger til det her Badu Gili. Men det var ret anderledes, stadig godt, men noget helt andet end jeg havde forventet.

Frankies pizza:

Da vi havde set badu gili, skulle vi finde noget aftensmad. Vi havde ikke rigtig lyst til noget bestemt, men gerne noget casual og ikke for dyrt. Vi var jo nede ved havnen, så vi startede med at gå længere ind mod byen for at komme væk fra turist stederne ved havnen. Det var som om at alt maden i det område hvor vi var, var ” normale” restauranter, altså ikke nogle markeder eller street food lignende steder. Vi søgte på italiensk og så poppede Frankies pizza op på kortet. Lige 2 minutter fra hvor vi stod.. Så det prøvede vi. En bar med høj musik og en masse billeder på væggene, hvor der laves god pizza. Det var helt perfekt og en anderledes oplevelse. Der var en helt masse mennesker, men vi var heldige at finde et bord og så bestiller man bare i baren. En pizza koster ca 25$ og øl ca 8, alt efter hvad man vil have.

Shopping i Sydney:

Hvis man vil shoppe i Sydney, så findes der rig mulighed for det. Vi tog til en stor gågade, hvor der var både butikker og shopping centre på hver side. Det kigger ved Town hall station og på gågaden findes alle de gængse butikker. Der findes også Westfield som er et stort shopping center. Så her er det masser af steder at bruge penge og fylde kufferten op. Vi startede i The Strand arcade, som er et shopping center fra 1891 og i dag er det total retro med en masse små butikker (ikke kæder). Man kan åbenbart få god kaffe derinde, for Chris havde hvertfald udset sig stedet fordi han skumme have deres kaffe. Fra gå gaden kan man gå til darling harbour hvor der er havn og en masse restauranter. Vi spiste frokost her, da vi havde en groupon voucher.

Sydney fishmarket:

Hvis man få den geniale ide at gå hen til Sydney fish market, som vi gjorde, så vær lige sikker på at i har de gode sko på. På kortet ser det ikke ud som om at det er langt fra darling harbour, men det tager altså en halv time at gå derhen, det føltes langt væk. Markedet i sig selv er det perfekte sted hvis man elsker alt godt fra havet. Man kan både købe friske fisk eller mad som man kan spise ved bordene derinde eller udenfor. Udsigten udenfor er ikke videre fantastisk, der er vand, men man kan godt se at det er den industrielle del af havnen. Der dufter dejligt af fisk derinde, lige som man forestiller sig. Af mad, kan man få alt muligt lækkert, blandt andet platter med forskellig fisk eller sushi. Vi prøvede ikke maden, da vi allerede havde spist frokost.

Sydney operahus :

Vi er ikke lige de store opera entusiaster, så en tur i operahuset måtte blive via en guidet tur, og ikke en opera forestilling. Turen varer ca en time, om man kommer ind og ser tre sale, the studio, koncert salen og opera salen. I alle tre sale var der en scene sat op eller folk der gjorde klar til en forestilling, så vi måtte ikke tage billeder. Det gør jo ikke så meget for os, vi kan jo altid finde nogle billeder på nettet. Men for mange af de gamle fok, som ikke lige tager screenshot af billeder på nettet, så er det da ret ærgerligt ikke at kunne få billeder af de sale – det er vel en stor del af grunden til at man tager turen? Udover salene, så så man selvfølgelig selve bygningen indefra og også taget tæt på hvor der åbenbart ligger ca 1 million sten.

Quay:

Selvfølgelig havde Chris udset sig en virkelig fancy restaurant vi skulle spise på. Den blev booket mange måneder i forvejen og lå lige ud til havnen med udsigt til både broen og operahuset. På Quay kan man kun vælge mellem en 6 retters menu (240$) eller 10 retters menu (295$) og dertil kan man enten vælge en vin menu (vi valgte deres normale til 135$) eller man kan vælge drikkevarer a la carte. Man kan ikke bestille a la carte mad, der findes kun disse to sammensatte menuer. Vi valgte den 6 retters menu, som bestod af en masse små retter. Som altid, med de her fancy steder, så bliver man jo ikke helt mæt. Så vi tog altså en durum på vej hjem til hotellet. Udsigten fra vores bord var nok en af de bedste på restauranten. De store glasruder går rundt i en halvcirkel og vi kunne se både bro og operahus fra vores plads. Vi startede kl 18.30 da der stadig var lyst og da vi sluttede kl 20.30 så var der blevet mørkt. Som lonely planet bogen skrev : det er som at spise et postkort.

Billigste vej til lufthvanen:

Da vi skulle videre til næste by, ville vi selvfølgelig stadig ikke give 18 $ for at komme med toget til lufthavnen, så ved hjælp af Google maps, fandt vi en billigere vej. Det inkluderede også en ca 2 kilometers gåtur, men hey, så nåede vi også vores daglige skridt i dag. Det er samme tog som man tager til lufthavnen, T8, men man står af ved toppet før, som hedder Mascot. Det er nemlig kun på lufthavnens egen station at man betaler gebyr på 13$,så hvis man står af på Mascot, så giver man den helt normale pris for turen. Derfra skal man så lige gå i 2 kilometer og det kan godt tage lidt tid med kufferter og især hvis det er varmt. Så denne tur vil jeg kun anbefale at tage hvis man har god tid. Der er fortov hele vejen og vi så da også andre folk med kufferter som sikkert havde fået samme ide.