Ibiza, Spanien

Vi er lige kommet hjem fra 4 dage på Ibiza og det var en skøn miniferie. Jeg kunne dog godt have brugt nogle flere dage, så man kunne have set mere af øen. Vi var i to byer, men fik desværre ikke tid til at sejle ud til nogle øer eller køre rundt på Ibiza.
Vi landede onsdag aften ved 22 tiden og skulle finde bussen til Sant Antonio. Her kan I altså ikke stole på google maps, for den ved ikke at L9 kører direkte til Sant Antonio fra Maj til September. Det kunne min Lonely Planet bog om Ibiza heldigvis fortælle mig. Jeg ved ikke helt hvor ofte bussen kører, men jeg tror at på det tidspunkt var det nok én gang i timen. Vi kom ud til busholdepladsen kl. 22.10 og den næste bus kom først kl. 23.00. Bussen koster 4€ og betales hos chaufføren, som kun tager kontanter.
Sant Antoni minder om alle andre fest byer som f.eks Lloret de Mar og Sunny Beach og vi følte os gamle og alt for ændru da vi ankom ved midnatstid onsdag aften. Vi fik noget natmad på den lokale KFC/Pizza Hut som ikke var videre fantastisk, men vi var trætte og skulle bare have noget til at slutte sulten. Vi havde bestilt et billigt 2* hotel til den første nat, og da vi først ankom ved midnatstid skulle vi jo bogstavelig talt kun sove der, så det var fint til formålet.
I får lige lidt forhistorie om hvorfor vi egentlig valgte at rejse til Ibiza.. For ca. et år siden sad jeg med et lonely planet rejsemagasin og så pludselig et stort billede af et lyserødt hotel! Paradiso Art Hotel på Ibiza! Jeg var solgt. Det havde den fedeste indretning og derudover havde de et værelse af glas hvor man kunne overnatte gratis, så det skulle jeg da prøve! Selvfølgelig var min altid eventyrlystne kæreste med på min skøre plan, så nu har vi været afsted og jeg fik prøvet på hotel og glasværelset.

Paradiso Art Hotel
Det her er et helt fantastisk hotel med helt gennemført art deco indretning. Vi tog direkte fra morgenmaden hen til Paradiso hvor vi skulle overnatte 2 nætter. Den første nat havde vi bestilt et normalt værelse og anden nat skulle vi prøve det med at sove i et værelse med glasvægge placeret i receptionen. Vi fik lov at checke ind kl 13 selvom normal check in først er kl 15. Vores første første dag gik ved poolen, og med at spille pool på deres lilla pool bord. Hvis jeg en dag skal have et pool bord, så skal det være lilla! Der er et skønt pool område med lækre drinks og god mad og så er der bare lyserødt over det hele, på den fede måde.

Værelset var det fedeste jeg nogensinde har været på! Vi havde fået et større værelse end bestilt, hvilket var virkelig dejligt. Tænk engang hvis man kunne have et helt hjem i denne stil.. jeg er klar 🙂

Området hvor hotellet ligger, er ca en halv times gang fra centrum af Sant Antonio og ligger tæt ved stranden. Der er mange små butikker og restauranter/barer. Vi fik aftensmad på restaurant Relish som ligger lige ved siden af hotellet. Vi fik tapas som var rigtig lækre, det kan klart anbefales.
Hotellet er en del af Concept Hotel Group og jeg gad godt vide hvordan de andre hoteller ser ud. Vi fandt ud af at tre af de andre hoteller lå tæt på vores sidste hotel i Ibiza town, men vi nåede desværre aldrig forbi og kigge. Men på billeder ser de også skønne ud med masser af farver og så hvert hotel i sit eget tema.

Sant Antoni by
Sant Antoni er en typisk party by med en masse barer, mad, pool parties og sælgere på gaden. Når man kommer lidt væk fra centrum og op ad kysten, så er der virkelig flotte områder med klipper og helt blåt vand. Vi gik ud til et lille bitte akvarium, være OBS på at de ikke har toilet!! Vi ankom selvfølgelig begge meget tisse trængende og måtte lige en tur i busken før vi gik ind og kiggede på fisk.
Akvariet er i en lille grotte og det koster 5€ at komme ind. De fungerer også som rehabilitations sted for blandt andet skildpadder, men der var desværre ikke nogle da vi besøgte. Det betyder at de er sluppet ud i vandet igen, hvilket jo er godt, men stadig ærgeligt at vi ikke så nogle. Vi så til gengæld en blæksprutte som gemte sig under en sten, to søheste en søstjerne og en helt masse fisk.

IBIZA ROCKS Pool party
Man kan ikke besøge Ibiza, uden at tage til Poolparty! Selvom vi begge er 30+ år, så skulle det sa selvfølgelig prøves. Hjemmefra havde vi købt billetter til Ibiza Rocks som er et hotel kendt for deres poolparties. Jeg købte en top til anledningen, for jeg skulle jo passe ind 🙂 Det var åbent fra kl. 14-22, men vi ankom først ved 17 tiden, da vi ikke orkede en hel dag derinde i larm og menneskemylder. Vi fik da også hurtigt konstateret at vi er for gamle til det pjat. Det er faktisk ligesom at være på en club, bare udenfor. Musikken var jo bare en dj som spillede noget som lød ens i flere timer, ved 20 tiden kom hoved navnet på, han spillede lidt mere forskelligt og også lidt man kendte. Derinde var der ikke rigtig noget sted at sidde, og pool området havde kun en lille kant man kunne sidde på. Vi var der vel i 3-4 timers tid i alt og havde købt i alt 4 corona-øl til den nette sum af 8,5 € hver, så er de også betalt.

Zero suite project
Det her nok noget af det underligste vi længe har prøvet. Zero Suite Project er en hotelværelse som er placeret i receptionen og hvor væggene er lavet af glas. Det vil sige at alle som går ind eller ud af hotellet kan kigge ind i rummet. Badeværelset er heldigvis privat! Hvis ikke det var det, så tvivler jeg på at de havde fået ret mange gæster. Når det ikke er optaget, så bruges værelset til forskellige ting, f.eks kunstudstillinger, fotoshoots, tøj udstilling osv.
Konceptet er at hvis man bestiller minimum én nat på hotellet som man betaler for, så kan man anmode om en nat i Zero suite helt gratis. Det gjorde vi selvfølgelig, for alt skal jo prøves, ikke..?
Fredag aften efter vores pool party, checkede vi ind i Zero Suite og vi var begge virkelig trætte efter en dag med pool party, så vi glædede os faktisk til at sove. Det blev der ikke meget af, for rummet er helt oplyst 24 timer i døgnet, samtidig med at der er lys i hele receptions området. Samtidig med det, så kommer der fulde folk hjem hele natten og mange af dem var så søde at banke på ruden. Jeg lå i flere timer og prøvede at falde i søvn og overvejede flere gange om jeg skulle lægge mig ud på badeværelset hvor der var mørkt, men tanken om at ligge på stengulv var alligevel ikke så fristende. Jeg må endelig være faldet i søvn på et tidspunkt for jeg vågnede kl 6.45 og besluttede mig for at det var et fint tidspunkt at stå op på. Jeg ville alligevel ikke få mere søvn. Jeg ved ikke om det er meningen at folk skal sove i det her værelse, eller man bare skal have et andet værelse til når man skal sove, for det her var da virkelig den værste nat nogensinde og jeg vågnede helt udmattet og føler ikke jeg har lukket et øje overhovedet.
Udover det faktum at man sover dårligt, så var det jo super sjovt at prøve. Vi opholdte os ikke i rummet særlig lang tid (udover om natten), men den times tid vi var vågne var det meget hyggeligt at folk vinkede og kiggede ind når de gik forbi. Det generede mig ikke, jeg vinkede bare tilbage. Dog skal jeg lige tilføje at dette værelse ikke har køleskab ligesom de normale værelser, ej heller room service. Så man kan ikke holde sin vand kold.. men det kan også kun bestillet for én nat, så det er nok derfor. Inde på værelset står også en Marshall højtaler som jeg gerne ville sætte min telefon til, men fandt hurtigt ud af at den slet ikke var sat til. Den var simpelthen bare til udstilling, det er lidt tamt. Kan da ikke se hvorfor man ikke skulle måtte spille musik på den?

Palladium hotel
Om lørdagen tog vi videre til Ibiza by, hvor vi skulle tilbringe sidste nat på et all-inclusive 5* hotel, for, lidt luksus må man gerne engang i mellem. Vi havde bestilt gennem Hotwire for lang tid siden, og troede vi havde fået et godt tilbud. Fandt så ud af på indcheckingsdagen at hotellet kørte 40% rabat kampagne, hvilket betyder at vi kunne ha fået værelset til 117€ istedet for de 200€ vi havde betalt. Jeg følte mig snydt og bedraget.. Og det ødelagde hele humøret omkring hotellet, selvom det faktisk var et fint hotel.

Vi tog bussen fra Sant Antoni til ibiza Town, og herfra skulle vi gå 5 km til vores hotel. Det er det hotel som ligger længst væk fra byen og næsten lige op ad lufthavnen. Man kan høre og se alle fly der letter, hvilket de gør ca hver halve time eller oftere.
Det er all inclusive hotel og man kan slet ikke nå gøre brug af alle tilbudene når man kun er her én nat. Man farer rundt og føler man går glip af en masse. Maden var i buffet form, hvilket ikke var fantastisk, men hvis man havde været her tidligere, kunne man have bestilt bord i a la carte restauranterne, men da vi prøvede, så var alt fuldt booket.

Sidste dag tog vi ind til ibiza Town for at se den gamle bydel. Det ville være dumt at tage hjem uden at se det, nu når vi jo sikkert ikke kommer forbi igen foreløbig. Bussen kører fra hotellet hvert kvarter i højsæsonen. Vi stod af inde i byen og satte vores bagage hos easy lockers i 3 timer mens vi gik på opdagelse. Den gamle by har utrolig mange trapper og stenbelagte gader, så husk vand og gode sko. Ellers rigtig hyggelig og med fantastisk udsigt over byen til alle sider. Bagefter gik vi ned til havnen, som jo ligner enhver anden havn i Spanien, mMen vi skulle lige suge det sidste sol og ferie til os, før vi skulle til lufthavnen.

Fra Ibiza Town kører bus L10 fra centrum til  lufthavnen. Det tager ca 20 min og koster 3,5 euro. Chaufføren tager kun kontanter. Det var en dejlig tur til Ibiza og vi følte ikke at vi havde nok tid. Næste gang kunne det være fedt at leje en bil og køre øen rundt eller besøge nogle af de små øer som ligger rundt om Ibiza. Så må vi jo bare komme tilbage, så vi kan få prøvet det.