Madrid, Spanien

Så kom vi endelig en tur til hovedstaden som man jo ikke må gå glip af mens man er i Spanien. Madrid er en herlig by med en masse kultur sammen med dejlig mad og varmt klima. Da vi ankom om torsdagen, havde der lige været hedebølge og der var 30 grader. Desværre faldt temperaturen til omkring de 20 grader igen om fredagen og resten af weekenden. Fra Barcelona kører der et lyntog som tager lige knap 3 timer til Madrid og der er flot natur at se på vejen. Selvom toget kører 300 km i timen, kan man sagtens nyde udsigten (og gratis wifi), og det føles slet ikke som om at man kører så hurtigt.

På vores 4 dage i byen, fik vi som sædvanlig gået en helvedes masse skridt. Vi vadede rundt hele dagen og så på museer, butikker og bare byen generelt. Vi har fundet ud af at mange af de spanske byer vi har været i, alle har lignet hinanden og ja, madrid er ingen undtagelse. Det er en flot og stor by, men det ligner sgu Barcelona.. 🙂 Det er der jo heller ikke noget i vejen med, begge byer er jo skønne. Vi havde bestilt en tapas tur hos Strawberry Tours, som vi også har været på i Barcelona. Vi var nysgerrige på om det mon var de samme slags tapas vi ville få, og vi blev utroligt postitivt overraskede da vi var på turen i Madrid. Det var slet ikke det samme som vi havde fået i Barcelona, og vi fik smagt en masse lækre ting. Vi fik meget mere mad end på turen i Barcelona, og for samme pris. Så det kan helt klart anbefales. Turen med Strawberry Tours er gratis og konceptet er at man besøger 4 steder og blot betaler for det man spiser og drikker. Guiden som er med anbefaler noget godt hvert sted og vores guide bestilte lidt af hvert, så vi kunne smage en masse forskelligt. Vi brugte 5 euro på de første 3 steder, og 3,5 på det sidste. Derudover, gav vi 10 euro i drikkepenge, så alt i at 47 euro for 2 personer. Det er nu meget rimeligt i betragtning af at vi fik 4 glas vin og mad, og rent faktisk gik mætte der fra.

Jeg havde hjemmefra læst at Madrid havde Spaniens største Primark med 5 etager, så den skulle jeg selvfølgelig besøge. Min altid tålmodige og søde kæreste tog endda med uden noget brok, og endte faktisk også selv med at købe nogle ting. Primark i Barcelona er så lille, så det var dejligt at komme i en stor butik, hvor der var meget mere udvalg. Jeg prøvede en hel masse ting, men desværre må jeg nok bare erkende at deres tøj ikke passer til min krop.. så det blev kun til nogle småting. Men det er nok meget godt, for jeg tror snart det kniber med pladsen i kufferten hjem til Danmark.

Udover Primark, så skulle vi naturligvis også se en masse kultur. Det viste sig at lørdagen d. 18 maj var national museumsdag i Spanien, hvilket betød at stort set alle museer var gratis at besøge. Vi havde i forvejen udset os en masse museer vi skulle besøge om søndagen, hvilket i forvejen er en dag hvor det meste har gratis adgang. Så to dage med museer og vi nåede 7½ af slagsen, det synes jeg er ret så sejt gået! Den halve er fordi vi forvildede os ind på et forkert museum, det kan du læse mere om under det Arkæologiske museum.

Railway Museum

Dette museum var det første vi var på, og en af de få som jeg rent faktisk glædede mig til at besøge. Alle som kender mig, ved at jeg synes museer er røv kedelige og jeg gider på ingen måde at gå rundt og kigge på malerier og skulpturer. Men Railway museum havde ikke et eneste maleri eller skulptur, det var lige mig 😉 Museet er på en gammel banegård, og der holder tog fra alle mulige årstal. Nogle af togene kan man komme ind i, og i andre kan man kigge ind udefra, på nogle bestemte steder i toget. Derudover skal I huske at gå ind i rummet med den elektriske modeltogsbane, den var rigtig fin! Museet lå lidt uden for centrum, men helt tilfældigt var der øl festival udenfor museet da vi var der, så det var win-win. Efter en kold øl, kunne man godt overskue gå-turen til næste museum.

Reina Sofia

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía var det næste museum på vores tur og der skal man lige have frokost før man begiver sig ind. Det er godt nok stort! 4 etager med mange rum, faktisk lidt som en labyrint, for man går ind ét sted og ender ud et helt andet sted.. Hvis man kan lide kunst, så vil man elske det her sted og jeg tror uden tvivl at man kan bruge hele dagen der. Ingen af os er særlig interesserede i kunst og vi tilbragte alligevel omkring 2 timer derinde, og jeg tror ikke engang vi så det hele.

Arkæologisk museum

Jeg havde læst at man kunne besøge en replica af en grotte, så derfor ville jeg gerne besøge det Arkæologiske museum. Det tog os lidt tid at finde selve museet, fordi det ifølge google ligger hvor det nationale bibliotek ligger. Så vi endte faktisk med at gå inden for på det nationale bibliotek, fordi vi troede man måske skulle derind for så at gå videre til det arkæologiske. Men vi fandt hurtigt ud af at det overhovedet ikke hang sammen, og gik ud igen. Heldigvis var der også en anden som ledte efter det arkæologiske museum og da han spurgte vagten om vej, lyttede vi med. Det ligger simpelthen på den modsatte side af bygningen. Det er også et ret stort museum og har rigtige mange forskellige emner/temaer. Vi har været på sådan nogle museer flere gange, så jeg må indrømme at vi ikke så særlig meget, men jeg var mest interesseret i grotten. Det viser sig at grotten ligger udenfor museumsbygningen og det faktisk ikke rigtig er en grotte, men skal forestille nogle grottemalerier. Jeg blev lidt skuffet, men det var nok fordi jeg havde forventet noget andet.

Museo de Historia de Madrid

Et lidt mindre, men bestemt hyggeligt og godt museum om Madrids historie. Da vi var der var der en udstilling om skolernes historie, som var lidt spøjst, men også lidt anderledes. Det var en god afslutning på vores lange dag, og vores ben var helt ømme og orkede næsten ikke at gå op på første etage på det her lille museum. Museet viser, som navnet siger, Madrids historie.

Andén Cero

Det her var første stop på vores tur om søndagen, da det lukker allerede kl. 14. Det hedder også Estación Chamberí, som er en af de første metrostationer i Madrid. Den blev lukket for mange år siden og er ikke længere i brug som station, selvom der stadig kører enkelte tog igennem (ingen af dem stopper der). I dag er stationen blevet restaureret og bruges som museum. Den er ikke særlig stor, men det er sjovt at gå rundt og kigge og jeg kunne nemt se for mig hvordan den har set ud dengang den var i brug. Alle skilte er på spansk, så vi fangede ikke alt, men takket være google og vores nogenlunde spanske ordforråd, så tror jeg vi forstod de vigtigste punkter.

Museu de America

Endnu et museum som ligger en god gåtur udenfor centrum (selvfølgelig alt efter hvor man bor i byen). Det er et museum som viser historien om Spanien og Amerika og har mange forskellige ting som gør museet spændende, f.eks video-indslag man kan se (dog kun på spansk) og en tipi. Igen er alt information på spansk, så man må gætte sig til hvad nogle af tingene er.. Bonusinfo: Der ligger et super lækkert mexicansk spisested ikke så langt derfra. Det kan anbefales til frokost i forbindelse med besøg på museet. Cherry Pecas hedder stedet og det er self-service mexicansk mad til yderst fornuftige priser, som smager skønt!

Prado

Sidste stop på vores museums dag nummer 2 var det store Prado, som mange sikkert kender. Da søndag er gratis fra 17-20, så var der kæmpe lang kø allerede da vi kom kl. 16.45. Selvom det så håbløst ud, så tog gik det faktisk hurtigt. Jeg tror vi stod en halv time i kø før vi kom til indgangen, så det var ikke så galt. Prado er endnu et kæmpe stort museum og ikke lige noget for mig.. Der er mange rum og det er nemt at blive væk mellem de mange malerier og skulpturer. Hvis man går op på tredje sal fordi der står at man kan se Rembrandt, så bliver man skuffet, eftersom der kun hænger ét billede som er malet af Rembrandt. Det synes jeg var lidt tamt, de kunne godt lige have hængt nogle flere, nu når navnet står på skiltene og folk nok går derop for at se ”ham”. Det kan også være at vi bare ikke fandt dem, men jeg så altså kun ét billede af Rembrandt. Nu er det ikke ligefrem fordi jeg er fan af Rembrandt at jeg nævner det navn, men det var det eneste navn jeg kendte på skiltene.. Og derudover vil jeg liges sige at der er utroligt mange billeder og skulpturer af nøgne eller halvnøgne mennesker over det hele. Hvorfor skulle de absolut være nøgne? Havde man aldrig tøj på dengang? Som I kan høre, så interesserer det mig ikke særlig meget, men nu kan jeg da sætte kryds ved dette museum også, som jo efter sigende er et must-see i Madrid.

Der er desværre ikke nogle billeder fra Prado, da man ikke må tage billeder indenfor. Men I kan istedet, få et billede af køen.. Det er svært at se hvor lang den er, men her er vi cirka nået halvvejs i den.

Udover at besøge museer, så var vi også i den store park som findes i Madrid og ellers gik vi rundt i de små gader og hyggede os.

Med hensyn til mad, så havde vi købt tre måltider via Groupon, som jeg jo er vild med. Den ene aften var brasiliensk kød, som viste sig at ligge en dejlig gå tur fra byen og vi var de eneste på hele restauranten. Det var lidt specielt, men maden smagte fint. Derudover så havde vi købt en voucher til ost og skinke på Viandas, som er en lille delikatesse butik som også serverer mad. Vi havde allerede besøgt kæden da vi var på tur i en anden by, så vi kendte den. Det var et impulsivt køb et par timer før vi skulle spise. Da man ikke skal bestille bord, kan det købes i sidste øjeblik og det smagte dejligt.

Sidste måltid vi havde købt gennem Groupon var en brunch på Real Madrids hjemmebane, Bernabeu. De har en cafe/Restaurant med udsigt over banen og det ville min fodboldglade kæreste jo gerne prøve. Maden var ikke noget videre fantastisk, men vi sad lige ud til banen og det var nu en meget sjov oplevelse. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre når der ikke spilles kamp.

Kl. 14.30 om mandagen gik turen atter hjem mod Barcelona. Det var nu en dejlig weekend i Madrid 🙂