Barcelona – del 2

Idag har vi boet 3 måneder i Barcelona og det betyder desværre også at vi er halvvejr i vores eventyr. Der er nemlig allerede købt flybilletter hjem til den 29 juni, men det vil jeg helst ikke tænke på allerede. Siden del 1 blev skrevet, er der sket meget. Vi er flyttet og vi har selvfølgelig fået oplevet en masse nye områder. Lad mig se om jeg kan huske det hele.

El Clot – vores nye hjem

På kortet her kan I se hvor vi boede før og hvor vi bor nu. Vi er kommet meget tættere på jobbet og kan faktisk nu gå på arbejde på ca 25 minutter, det er jo ren luksus! Ikke nok med at vi får gået en masse skridt hver dag, så sparer vi også 50€ om måneden på ikke at skulle købe et månedskort til det offentlige. Vi køber stadig 10-tur klippekort så vi kan komme rundt med bus eller metro hvis vi skal rundt i byen eller til lufthavnen. Det er virkelig nemt og billigt at komme til lufthavnen her fra, vi bor nemlig 10 minutters gang fra stationen Clot-Arago hvorfra der kører regional tog lige til lufthavnen. Det tager ca 30 minutter i toget og koster kun 1 klip på klippekortet (1 klip = ca 8 kr). Det er jo rigtig lækkert for os nu når vi jo rejser en del rundt i spanien 🙂

El Clot er et lokalt område med supermarkeder, restauranter og butikker. Det nærmeste shopping center er Glories, som jeg skrev om i del 1 og det er stadig mit foretrukne sted at shoppe. Det ligger kun 10 minutters gang fra hvor vi bor og der kommer ikke ret mange turister. Der er ca 2 kilometer til stranden herfra, så det er dejlig nemt til sommer. Indtil videre har vi dog mest nydt solen på vores altan/ tag terasse hvor solen er om formiddagen. Det er jo så af gode grunde kun i weekenden den kan nydes til fulde og den er gået over på den anden side af bygningen når vi kommer hjem fra arbejde i hverdagene. Men i weekenderne er det meget fristende bare at ligge her og sole sig i varmen. Vi bor på 9. sal og har en stor altan/terasse for os selv. Det kunne virkelig ikke blive meget bedre! Lige idag er der dog overskyet, så min søndag i solen blir nok ikke til så meget. Men jeg kan stadig sidde herude og skrive, det er fordelen ved skygge, så kan man også bruge computeren udenfor. Og det er jo stadig 15 grader, det kan vi vi ikke klage over.

Vi flyttede ind 1. februar og allerede til min fødselsdag fik vi gæster – nemlig min familie som kom på besøg. Min mor, moster og deres mænd havde simpelthen valgt at tage en forlænget weekend i Barcelona og besøge os. De boede ikke allesammen i lejligheden, det har vi ikke plads til – men de sov her sidste nat før de skulle i lufthavnen tidligt mandag morgen, de skulle nemlig være ude af deres lejede lejlighed søndag allerede. Jeg havde taget fri om fredagen og havde inviteret på brunch herhjemme på altanen, der var høj solskin og virkelig varmt selvom det var den 22 februar.

Efter brunch, tog vi tre kvinder ud og shoppede så jeg selv kunne vælge min fødselsdagsgave og om eftermiddagen skulle vi køre på Segway. Det havde jeg givet Chris, Dorte og min mor i julegave og det skulle vi prøve sammen her i spanien – det ser nemlig så sjovt ud! Det gik overraskende godt for os alle og så snart man lige fanger teknikken, så er det ikke så svært.

Så fik jeg endelig også set Sagrada Familia, den er da flot og nu kan den også krydses af listen.

Jeg må indrømme at vi ikke oplever så meget i hverdagene, jeg tror mange har en ide om at vi bare sidder og drikker vin og spiser tapas hver aften, det er nu ikke helt tilfældet. For det første, så er jeg mega træt efter arbejde, træning og indkøb i hverdagene og derudover så er det ikke de mest interessante resaturanter der ligger i området her. Så der bliver lavet meget mad i vores køkken og vi skal jo også selv have frokost med, så ofte så bliver der lavet masser af mad, så der er rester til frokosten. Vi prøver dog i weekenderne at være turister og tage ud og opleve byen. Her i marts har vi blandt andet været i Alicante, Valencia og på Mallorca, så der har vi oplevet spanien istedet for Barcelona. Der er stadig en masse seværdigheder vi ikke har set her i byen endnu, og ofte så er der gratis adgang om søndagen eller første søndag i måneden, så vi prøver at planlægge så vi bruger søndagen på at være kulturelle.

Igår, lørdag, var vi på en tapas tur inde i centrum. Det var et firma som hedder strawberry tours og de har gratis ture hvor man kun betaler for det man spiser/drikker og man giver drikkepenge til guiden alt efter hvad man synes det var værd. Da turen er gratis, så arbejder guiderne selvfølgelig frivilligt. Vi var ca 10 på vores tur igår og der blev givet omkring 10€ per par, så vores guide har nok tjent omkring 50€ for en 3-timers tur, det er vel heller ikke helt dårligt. Det var super sjovt, og vi fik prøvet nogle steder som vi normalt ikke ville besøge selv. Vi var inde i turist området, så stederne var selvfølgelig ikke lokale, men vi fik stadig prøvet nogle lokale retter, f.eks pinxtos som er små spanske pindemadder. Det var rigtig lækkert og skal klart prøves igen. På turen besøgte vi 4 forskellige steder og brugte omkring 20 euro per person + drikkepenge til guiden. Det er op til en selv hvor meget man ønsker at spise eller drikke, så på den måde kan jeg rigtig gode lide dette koncept. Vi var ikke helt mætte da vi sluttede, men heller ikke sultne. Jeg tog dog lidt is til dessert da vi kom hjem 🙂

Påsken

Påsken betyder en masse helligdage her i Spanien, ligesom i Danmark. Vi havde lavet en masse planer for denne uge, så vi kunne få nye spændende oplevelser.

Ugen starede med at vi tog til Sagrada Familia mandag aften, hvor de lyste kirken op med forskellige farver. Det er noget de gør hvert år til påske og det er gratis. Man står simpelthen bare udenfor og kigger på kirken som bliver oplyst samtidig med at der læses en historie op (på katalansk), som vi ikke forstod et ord af. Men det var en smuk oplevelse.

Tirsdagen bød på en lille hyggelig koncert med Lukas Graham. For lang tid siden havde vi købt billet til at se dem, og nu kom dagen endelig. De spillede på Razzmatazz som er en blanding af en natklub og spillested (lidt ala Vega) og de gjorde det rigtig godt! Lukas forsøgte sig endda med at tale på spansk, hvilket jeg synes var ret sejt. Altid dejligt med et dansk indslag her i det spanske.. 🙂

Om torsdagen tog vi på madlavningskursus hvor vi lærte at lave spansk mad. Der var blandt andet Paella, Sangria, spansk omelet og crema catalan (catalansk version af creme brulé) på menuen. Det var på engelsk og selvfølgelig rettet mod udlændinge som gerne ville lære at lave spansk mad. Vores lærer var en rigtig sød spansk kvinde som oprindeligt er fra Girona. Mange af råvarerne havde hun hentet fra sine forældres gård i Girona, og det hele var super lækkert. Vi var ca 12 personer på holdet fra alle mulige forskellige steder i verden. Chris fik lov at lave Sangria imens jeg stod for desserten – Crema Catalan. De andre lavede brød med tomat og skar ost og chorizo. Den spanske omelet (Tortilla) blev lavet i fællesskab imens Carmen forklarede om historien bag og hvornår man i spanske familier traditionelt laver Tortilla. Det er en tyk omelet som indeholder kartofler og løg. Man kan også tilføje forskellige ting, som man har lyst. Men den traditionelle Tortilla er helt basic og smagte rigtig godt. Vi startede med en lille tapa som bestod af tortilla, chorizo, manchego, brød med tomat og Sangria. MUMS!

Så skulle Paella’en tilberedes og det fik vi allesammen lov at være en del af. Vi stod rundt om den store kogeø og så kom vi hen til panden én ad gangen for at få lov at hjælpe med enten at røre rundt eller tilsætte ingredienser. Carmen fortalte historien bag paella og hvordan den er forskellige i hver region i spanien. Vi lavede en Paella Mixta som indeholdte kylling, rejer og blåmuslinger.

sdr

Sidst, men ikke midst fik vi lov at flambere toppen af vores dessert hver især. Den smagte rigtig godt, og skal bestemt laves hjemme i Danmark 🙂

Lørdag hoppede vi på toget til Girona, ca halvanden time fra Barcelona. Jeg har skrevet om Girona seperat, så kig der for at læse mere.