Valencia og Alicante, Spanien

Så har vi endnu engang været på tur i det spanske. Denne gang gik turen til Valencia og Alicante, og igen fordi Chris havde udset sig et forhindringsløb han gerne ville deltage i. Det her er indtil videre den længste (4 nætter) og billigste tur vi har været på i Spanien. Valencia ligger ca 3 timers kørsel fra Barcelona, sydpå ned af kysten, og derfra er der 2 timers kørsel videre ad kysten til Alicante. Vi havde derfor tænkt os at leje en bil og gøre det til en roadtrip i stedet for at flyve. Det er bare nemmere at have en bil og heller ikke skulle tænkte på fly selskabernes bagageregler. Så begyndte jeg at undersøge hvad det ville koste at tage turen med bil og fandt hurtigt ud af at det ikke er helt billigt. Jeg kiggede derfor også på bus og togbilletter.
I kan se nedenfor en sammenligning af priserne for de to scenarier.

Jeg blev virkelig overrasket over hvor billigt det kunne gøres med bus og tog, det er jo en tredjedel af prisen i forhold til bilen – og det er endda uden at medregne benzin. Så jeg behøver vel ikke at sige at vi valgte at rejse med tog og bus. Det var så dejligt ikke at skulle bruge tid til og fra lufthavnen, vente i kø til sikkerhedskontrol, boarding osv. Og når man kører, så ender man midt inde i byen, ren luksus.
I forhold til prisen på denne tur, skal det siges at vi havde optjent en gratis nat på hotels.com og derfor kun betalte for én nat i Valencia. Og til Jul havde vi fået en smartbox med 2 overnatninger i Alicante inklusiv morgenmad og aftensmad, så det var ikke mange penge vi skulle have op af lommen.
Og hvad lavede vi så på turen.. det kommer her.

Onsdagen startede med en 4 timers bustur fra Barcelona til Valenica. Efter vi havde checket ind på hotellet og slappet lidt af, tog vi ud for at finde noget aftensmad. Vi fandt et skønt sted ved navn Restaurant Gordon som havde fået rigtig gode anmeldelser på tripadvisor. Vi fik en lækker menu for 2 personer med nogle forskellige retter og vin, kan bestemt anbefales. Derefter gik vi til den anden ende af byen hvor vi havde købt en groupon til 2 drinks på HAWAIKA – en bar som var indrettet lidt jungleagtig og med drinks som bliver serveret i nogle ret specielle glas. Det var super hyggeligt, men de popcorn som hørte med i tilbuddet var nok lidt meget ovenpå vores aftensmad. Jeg gik hvert fald ikke sulten i seng.

Torsdag havde vi lavet en plan for ting vi gerne ville se i byen, nu da det var eneste dag til at lege turister en hel dag. Så vi plottede alle stederne ind på google maps og så førte Chris vejen. Vi startede ved en kæmpe park som går igennem byen, den første os blandt andet til et område med nogle futuristiske bygninger. Jeg er ikke sikker på hvad der ligger indeni dem, men jeg tror det er noget med kunst.

Så gik turen mod stranden og marinaen, og vi endte selvfølgelig på afveje ude i områder hvor der ikke var andre turister, faktisk ikke særlig mange gående folk i det hele taget. Vi kom dog fint frem, men vejret var ikke lige til at sidde på stranden, så da vi havde set den, så var der ikke så meget andet at lave i det område.

Vi blev enige om at gå tilbage imod hotellet, så vi kunne hvile benene før vi skulle ud og have aftensmad. På vejen kunne Chris dog lige nå forbi fodbold stadionet og tage et billede af det udefra. Så har man da også fået set det..

Om aftenen gik turen ind mod centrum, hvor vi havde en groupon til aftensmad. På vejen derhen kunne vi lige snuse lidt rundt i byen og få krydset nogle af tingene fra vores liste af, blandt andet det centrale marked, katedralen og tyrefægningsarenaen – alle tre ting udefra, da det hele var lukket for besøgende på det tidspunkt. Og jeg må altså sige at nu har vi set mange katedraler rundt om i de spanske byer og de ligner altså alle sammen hinanden i mine øjne.

Aftensmaden skulle vi spise på VIANDA, en lille butik med lækre skinker og oste. Da vi ikke kunne se nogle borde derinde, blev vi lidt i tvivl om det var take-away vi have købt (det er meget muligt, da groupon er på spansk), men det viste sig at vi bare stod inde i butikken ved et slags højbord/halv væg og fik vores mad serveret. Det var nu meget hyggeligt og sjovt – og så smagte det super lækkert. Det skal lige siges at vi altså efterlod nogle flæskesvær tilbage, der var simpelthen for mange.

Om fredagen skulle vi med toget kl. 15 mod Alicante og om morgenen havde vi planlagt at afprøve hotellets træningsrum, nu når vi skulle bruge det meste af dagen på transport. Vi var klar med træningstøj på og vandflasken i hånden da vi gik op til træningsrummet, som vi så opdagede først åbnede kl. 10. ! WTF – morgenmaden slutter 10.30, så man kan ikke nå at træne før morgenmaden. Det er godt nok lidt upraktisk. Så ingen træning til os den dag..

Vi kom frem til Alicante kl. 17 og skulle med bus ud til vores hotel som ligger 5 km fra centrum af byen. Det er et lille meget basic hotel som ligger ud til kysten sammen med 2 andre hoteller, og så ligger der heller ikke andet. Ikke noget supermarket, nogle restauranter eller noget som helst. Vi skulle bare slappe af da Chris skulle løbe lørdag formiddag, så aftenen stod bare på aftensmad på hotellet og netflix på værelset.

Lørdag var dagen for Chris’ forhindringsløb som fandt sted ca 5 km fra centrum, i den modsatte retning af hvor vi boede. Så turen gik med bus ind til centrum hvorefter han tog en anden bus til løbet og jeg brugte dagen i byen på shopping og sightseeing. Jeg havde udset mig at skulle sidde på stranden og nyde solen, men desværre var der ret overskyet, så det blev ikke rigtig til noget. Jeg gik i stedet rundt i byens små gader, kiggede i butikker og bare browsede rundt og nød dagen for mig selv. Chris kom tilbage ved 16 tiden og vi fik lidt frokost inde i byen før vi tog tilbage til hotellet.

Vi havde besluttet at vi gerne ville købe en flaske vin til aftenen på hotellet, men da vi stod i foran vinhylden i supermarkedet gik det op for os at vi jo ikke havde en vinoplukker. Og at der åbenbart ikke er nogle rødvine i supermarkedet med skruelåg. Så vi endte med 3 små mini flasker, som var de eneste med skruelåg – vin skulle vi jo ha! Det var her vores dag begyndte at gå ned ad bakke.. det næste der sker er nemlig at vores bus først kom om 50 minutter. Så derfor fandt vi frem til på google at bus C6 som kører til lufthavnen også stopper ved vores hotel, så den tager vi i stedet. I C6 kan man ikke bruge det normale klippekort til bussen som vi har købt, da denne bus har en speciel pris som er 3,85€. Okay, det kunne vi så leve med, men lidt irriterende. Bussen har kørt ca 10 min da vi ser vores stop på displayet som næste stop og vi trykker med det samme på stop knappen. Et par minutter efter ser vi vores hotel passere forbi mens bussen stadig kører i høj fart, den har tydeligvis ikke tænkt sig at stoppe. Nu hedder næste stop pludselig lufthavnen og vi kigger opgivende på hinanden.

Da vi langt om længe ankommer ved lufthavnen må vi diskutere i lang tid med buschaufføren og en anden bus medarbejder for at få lov til at køre med tilbage på samme billet. De blev ved at påstå at de stop der står på listen kun er til pick-up hvis der står folk, men hvorfor helvede vises stoppet så på displayet hvis bussen ikke stopper? Det giver jo ingen mening, og jeg tror stadig bare at det var fordi chaufføren ikke havde opdaget at der var trykket stop. Langt om længe er igen på vej, nu i modsatte retning og chaufføren har lovet at stoppe ved vores stop. Det gør han heldigvis også, og vi kommer endelig hjem. Nu står den igen på dagens menu, som er det mad vi har inkluderet i hotellets restaurant. Dagens menu er pasta pesto, ikke verdens mest spændende ret, men med lidt ost på kan det sagtens spises. Til dessert vælger vi sæsonens frugt og er ved at dø af grin da vi får en tallerken serveret med et helt æble, to klementiner og en kiwi. Vi havde da nok forventet at frugten ville være skrællet og skåret i stykker.. og da vi sidder og griner opdager vi at ved nabo bordet ligger der en pizzaskærer sammen med en pizza, så mon ikke han også skal skære sin mad ud selv. Virkelig komisk!

Søndag morgen kan vi lige nå en lille løbetur i solen før vi skal checke ud ved middagstid. Vi løber hen til en park i nærheden og jeg blev helt overrasket over hvor flot den park var indeni. Jeg er glad for at vi lige nåede at nyde den og solen før vi tog hjem.

En 5 timers togtur senere, er vi igen i Barcelona. Valencia og Alicante er begge dejlige byer, men jeg synes altså at byerne begynder at ligne hinanden her i Spanien. Rambla, kirker, butikker og vejret – det hele er jo skønt, men meget ens 🙂