Colombo – Sri Lanka

Vi ankom til Colombo lufthavn om aftenen og fandt en taxa til hotellet. Vi har aldrig været på Sri Lanka før, så da vi bookede hotellet var det uden rigtig at vide hvor det lå i forhold til centrum af byen. Det fik taxa chaufføren så hurtigt besvaret, da han sagde at vores hotel lå “in the end of Colombo”. Så slemt var det nu ikke helt, og hotellet var virkelig lækkert. Cinnamon hedder hotel-kæden og der ligger flere af dette brand rundt om på Sri Lanka. Cinnamon Red som vi boede på, er business hotel og meget flot og moderne indrettet. På 26. Etage ligger der en udendørs bar, samt infinity pool. Så vores første aften bød på mojitos på toppen, før vi kunne lægge os til at sove med udsigt over byen fra 24. Etage. God start!

Dag 1 – turistfælde

Vores gode indtryk af byen blev dog ødelagt rimelig hurtigt, da vi allerede første dag oplevede en chauffør som virkelig tog røven på os. Vi var ude at se byen på gå-ben, hvilken åbenbart er meget unormalt for turister at gøre i Colombo. Alligevel begav vi os ud på eventyr, og vi kan bedst lige at se nye steder ved at gå rundt på egen hånd. Byen er fuld af biler, forurening, larm og en helvedes masse tuk-tuk’er, som alle spørger om man vil køres. Derudover findes der alle mulige folk som vil sælge ting, udflugter og andet, dem blev vi hurtigt ret trætte af. Efter et par timer befandt vi os i et område med lidt dyrere hoteller, og vi gik sådan set bare rundt og kiggede uden noget egentligt mål, da en lokal mand kom hen og hilste. Her starter allerede den turistfælde vi blev lokket i, men det gik desværre først op for os meget senere. Han spurgte hvor vi var fra, og sagde at han arbejdede på et af hotellerne i nærheden, som havde mange danske gæster. Så fortalte han at det var en meget vigtig og populær helligdag på Sri Lanka og at vi var meget heldige at vi var der for at se den store fejring som fandt sted i byen den dag. Jeg nåede lige hurtigt at tænke, at jeg jo havde læst om helligdage i februar måned, men at denne dato ikke var nævnt. Alligevel tænkte vi ikke videre over det, og troede selvfølgelig på hvad han sagde. Han prøvede ikke at sælge os noget, hvilket vi bare var rigtig glade for, han virkede jo oprigtig og hyggelig. Han fortalte at der i dag var en stor ceremoni et stykke derfra, og at vi da skulle tage derhen og se det – det var jo en unik mulighed når vi var så heldige at være der lige på det tidspunkt. Der var ikke så længe til det startede, så vi skulle gå derhen med det samme. Han kunne følge os noget af vejen, for han var alligevel på vej over til togstationen som lå i samme retning. Vi havde jo ikke noget egentlig mål for vores gå tur, så vi tænkte at vi jo ligeså godt kunne se den store ceremoni. Efter ca 10 minutters gåtur siger han at ceremonien starter lige om lidt, så vi nok skal tage en tuk-tuk for at nå derhen i tide, og at vi skal tage en af de blå – det er nemlig de statsejede, så det er bedst. Næsten i samme sekund kommer en blå tuk tuk forbi som han vinker ind til os, og han forklarer til chaufføren at vi skal til den store ceremoni (eller det er hvertfald det eneste ord vi forstår, så det tror vi naturligvis at han siger til ham). Vi er nu så dumme at vi hopper ind i denne tuk tuk og begynder at køre, UDEN at have aftalt en pris på forhånd. Hvorfor er vi dog så dumme, kan man så tænke bagefter?! Vi havde jo læst at man altid skulle forhandle en pris på forhånd, men for mit eget vedkommende var jeg nok bare så naiv at tænkte at når en lokal person havde fikset vores tuk tuk til os, så ville vi få en god pris, og derudover, så var det jo en statsejet tuk tuk, og så kører man vel med fair priser? (Det viser sig at der ingen forskel er på tuk tuk’erne ift farver, det hele er det samme, og der er ikke nogle statsejede). Chris siger på et tidspunkt til mig “Gad vide hvad turen koster?” Hvortil jeg bare svarer at, det kan da umuligt være særlig meget, og at den jo er statsejet, så må det være en fair pris. Efter ca et kvarters kørsel kommer vi frem til et budhistisk tempel, som chaufføren er meget ivrig for at vise os. Ham den lokale mand havde forklaret at det var en budhistisk helligdag, så jeg tænkte at templet nok havde noget med ceremonien at gøre.  Vi betaler indgangen til templet( ca 30 kr for os begge) og vores chauffør agerer guide rundt indenfor.

Der var ingen ceremoni at finde nogle steder, men der er ikke rigtig nogle af os der spørger vores chauffør direkte om hvor den er og hvorfor han i stedet har kørt os herhen. Vi er simpelthen for venlige, og tænker bare at ”nå, jamen så har vi da bare set et tempel også”. Da vi er ude af templet spørger jeg dog hvor elefant-optoget er, som ham den lokale havde snakket om. Chaufføren svarer blot ”You want see elephant?” og tager os med over på den anden side af gaden hvor der står en enkelt elefant, som åbenbart tilhører templet. Ikke meget optog over det, og jeg fik det helt dårligt af at se en elefant leve midt inde i byen, med lænker om benene. Sådan noget kan mit dyre-elskende hjerte slet ikke klare. Så jeg ville bare gerne væk derfra, og bad ham køre os til det lokale marked som vi havde læst om i vores guide-bog. Det gad han ikke, eller også forstod han bare ikke hvad vi mente, for marked fik han omformuleret til supermarked. Vi orkede ikke at diskutere og ville egentlig bare gerne af med ham, så vi gik med til at blive kørt til det nærmeste supermarked. Ca. et kvarters kørsel igen, og vi kom frem til et stort kryds, hvor han holdt ind, og så var turen færdig. Så var det jo bare betalingen der manglede, og prisen blev 6500 rupees (svarende til ca 300 DKK). Det skal lige siges at denne tur burde have kostet omkring 1000 rupees, så vi var naturligvis helt chokerede. Jeg forsøgte at forhandle lidt med ham, men han var iskold. Jeg tænker over mange måder jeg skulle have reageret på, men da vi var i situationen var det bare som om vi frøs, og ikke tænkte logisk. Vi endte med at give ham pengene, eller dvs. han fik 6200, for det var alt vi havde i kontanter. Jeg var så rasende bagefter, og følte mig bare så dum, ydmyget og flov! Hvorfor var vi så dumme? En virkelig dårlig start på opholdet i Colombo, og efter det havde vi ikke noget som helst tiltro til det Sri Lankanske folk. I mit optik, så er de alle svindlere, som bare prøver at snyde og få penge ud af turister så meget som de kan. Min dag var helt ødelagt efter den oplevelse og vi tog tilbage til hotellet og lå ved poolen resten af dagen. I starten tænkte vi slet ikke over at det hele havde været et setup, men så fandt jeg blog på nettet hvor en anden kvinde fortalte den næste identiske historie, og så gik det op for os det hvor gennemtænkt en fælde vi lige var hoppet i.

Dag 2 – Galle og Handunugoda

Jeg var jo så heldig at fylde 30 mens vi var på Sri Lanka, og det skulle fejres! Den dag ville vi gerne ud at opleve, og havde igennem hotellet bestilt en chauffør til at køre os rundt, så vi kunne komme væk fra storbyen og i stedet se noget af den fantastiske natur som Sri Lanka er kendt for. Det er meget normalt at leje en bil med chauffør, da det frarådes turister at bevæge sig ud i trafikken i en lejet bil. Eftersom Chris ikke har kørekort, ville det hænge på mig at leje billist, og det passede mig derfor fint at vi havde en chauffør så jeg ikke skulle have den tjans. Vi havde udset os en by længere nede af kysten som hed Galle, som lå ca 2 timers kørsel fra Colombo. Derfra, ville vi gerne besøge en te plantage som vi havde læst om på tripadvisor, og dermed var vores tur planlagt.

Efter vi havde fået lækker morgenmad på hotellet, kørte vi afsted på eventyr. Chaufføren valgte at køre af kystvejen, så der var lidt at se på vejen, i stedet for blot at køre på en kedelig motorvej. Det gjorde selvfølgelig at det tog lidt længere tid at komme til Galle, men det var helt ok. Vores chauffør var rigtig sød, og prøvede at småsnakke på turen, men vi forstod ikke helt hvad han sagde da han ikke rigtig kunne så meget engelsk. På vejen besøgte vi blandt andet et hjem for skildpadder, hvor de kan blive udklækkede uden at være i fare. Det var lidt en blandet oplevelse, da stedet var ret lille og bassinerne til skildpadderne var ret primitive. Det virkede mere som en pengemaskine end et sted som var til for dyrene. Men de var godt nok kære de bitte små skildpadder.

Efter nogle timers kørsel kom vi til Galle, hvor vi blev sat af ved en restaurant og souvenir butik. Jeg ville allerhelst have haft mulighed for at gå rundt i den lille by og opleve på egen hånd, men det virkede ikke rigtig som om at det var en del af ”pakken” med chaufføren. Jeg sagde at jeg gerne ville kigge i butikker, og derfor blev vi sat af ved en stor souvenir butik hvor chaufføren mente at jeg kunne købe det jeg skulle bruge. Og på restauranten lige ved siden af kunne vi jo spise vores frokost. Dermed blev vores besøg i Galle meget kort og uspændende. Vi fik ingen chance for at gå rundt og opleve, og jeg egner mig altså ikke til det med at blive kørt rundt. Vi kunne lige så godt ha taget toget derhen, det havde ihvertfald været en meget mere spændende oplevelse. Men vi fandt nogle souvenirs og fik noget frokost, så vi havde energi til den næste køretur, som var noget mere udfordrende.

Vi havde jo udset os Handunugoda Tea Estate som vi gerne ville besøge, men den besked havde vores chauffør ikke fået, og han kendte den overhovedet ikke. På det tidspunkt var jeg lidt ved at opgive, og var virkelig ikke vild med tanken om hvis vi skulle droppe den, da det var hele grunden til at vi lejede en bil. Men efter at vores chauffør havde spurgt nogle af de andre chauffører og fået nogle instrukser om retningen, så var vi good to go! Vi havde samtidig fundet stedet på google maps og kunne hjælpe lidt, men det meget dårlige signal gjorde at vores kort på telefonen ikke altid var helt opdateret. Vi bevægede os afsted og chaufføren spurgte mange folk om vej, og jeg må sige at jeg nok mistede lidt modet flere gange. Til sidst lykkedes det dog ved hjælp af Chris og Google Maps at finde den lille bitte vej ind i bjergene, hvor te-plantagen lå.

Da vi ankom var der lige netop startet en rundtur vi kunne komme med på, og afsted med os. Turen rundt på plantagen var rigtig flot, og guiden fortalte løs. Det var en plantage som ikke eksporterede i store mængder, men i stedet havde de mange små kunder, som bestiller via deres hjemmeside. Vi kom rund og se markerne, og også indenfor og se alle maskinerne hvor teen bliver lavet. Efter turen kan man smage på alle mulige slags te i deres butik, og selvfølgelig købe te med hjem. Turen var gratis, og derfor havde jeg også mere lyst til at bruge lidt flere penge på at købe te med hjem. Dette besøg på plantagen var det der gjorde turen god, uden den ville jeg ha synes at den lange dag i en bil havde været spild af tid.

Hjemturen foregik via motorvejen hvilket gjorde den betydeligt hurtigere. Og vi nåede hjem i tide til at gå i bad, skifte tøj og tage ud os spise lækker fødselsdags middag. Vi valgte at tage en af de bedste seafood restauranter i Colombo, the Lagoon. Den ligger på resortet ”Cinnamon Grand” og er kun 5 minutters kørsel fra hvor vi boede. Det var en virkelig lækker restaurant og der blev ikke sparet på noget. Til forretten havde vi valgt en skaldyrs platte til deling, og efter den havde man næsten ikke behov for en hovedret. Når man skal vælge sin fisk går man simpelthen bare op til deres kæmpe ”buffet” af friske fisk og udpeger hvad man vil have og så bliver det tilberedt som man ønsker det. Vi endte med at betale ca 700 kr for hele festmåltidet og en flaske vin. Det er anset for at være en dyr restaurant, men i vores øjne er det jo billigt for så lækker mad.

Dag 3 – Afslapning

Efter en hel dag i bil, trængte vi til at slappe af ved poolen. Så hele den dag lå vi bare ved poolen og nød solen 🙂

Dag 4 – Udawalawe National Park

Vi havde lang tid før ferien, planlagt at vi gerne ville på Safari mens vi var på Sri Lanka. Der findes rigtig mange nationalparker og vi havde valgt Udawalawe da det var indenfor en dags køretur fra Colombo. Man er stort set garanteret at se elefanter i Udawalawe, og det gjorde vi i hvert fald også. Vi havde læst at turen til Udawalawe ville tage ca 4 timer, hvilket desværre ikke var helt rigtigt. Da der ikke er motorvej fra Colombo til Udawalawe, så endte det med at tage 5 timer at køre derhen. Vi ankom ved 13-tiden og startede med at spise frokost. Vi havde læst at det bedste tidspunkt at tage på safari var efter kl. 15, da de fleste dyr gemmer sig i løbet af dagen, og begynder at komme frem igen ved 15/16 tiden igen. Vi havde derudover også et ønske om at besøge elefant transit home, som ligger tæt ved nationalparken. Der var fodringer kl. 12, 15 og 18 og desværre er stedet kun åbent når der er fodring. Vi nåede desværre aldrig derhen, da vores besøg ikke passede med tidspunkterne. Efter vores frokost, ringede vores chauffør til en gut han kendte, for at arrangere safari turen. Man skal bestille en safari for at komme ind i parken, og det kan være en fordel at arrangere dette på forhånd, fremfor at skulle forhandle ved indgangen. Vores chauffør var dog ikke til meget nytte i forhold til at forhandle, og det endte med at være Chris som forhandlede prisen med safari-gutten. Vi havde læst at man gav alt fra fra 3000 til 6000 rupies for en safari tur på 3 timer, og derfor var vi ok tilfredse med en pris på 4000 rupies. Vores jeep var klar ved indgangen da vi kom derhen, og vi kørte allerede afsted kl. 14.15, selvom aftalen var kl.15-18. Men vi tænkte ikke mere over det, og kørte selvfølgelig glædeligt med. Så snart man kommer ind i parken, skal man betale for indgangen, som ligger på knap 3000 rupies for to personer og en jeep.

Safarien var skøn, vi så rigtig mange elefanter og nogle var endda ret tæt på. Den ene kom så tæt på at Chris kunne røre den, men jeg var desværre ikke hurtig nok, da jeg istedet prøvede at få billeder af den. Udover elefanter, så kunne man se bøfler, krokodiller og en masse forskellige fugle. Vores guide var god og spottede fugle inde midt i træerne, som vi ellers aldrig ville ha opdaget.

Lige pludselig var turen forbi, og vi var kørt igennem udgangen. Klokken var kun 16.20, dvs vores safari havde kun varet 2 timer, istedet for de 3 som vi havde aftalt. Det er jo bare typisk Sri Lanka, endelig tror man at man har styr på det og har fået en god pris og ikke er blevet snydt, og så finder de søreme en anden måde at snyde én. Fordi safarien sluttede så tidligt, så passede det jo ikke med elefant transit home som åbnede kl. 18, som jeg ellers havde glædet mig rigtig meget til. Men det virkede dumt at vente 1½ timer på at det skulle åbne, når der intet var at lave eller se i området, og vi også lige havde en 5 timers køretur foran os. Det var en lang tur hjem til hotellet og jeg var skuffet og ærgerlig over den dag, hvor jeg syns vi havde spildt både tid og penge. Vi havde forventet at skulle køre i 4 timer, safari i 3 timer + elefant transit home, og så 4 timers køretur hjem igen. Istedet hed fordelingen 5 timers kørsel, 2 timers safari, og 5 timers kørsel. Det synes vi begge var en alt for lang tur, for kun at køre på 2 timers safari. Hvis man skal opleve en nationalpark, så vil jeg anbefale at man overnatter i nærheden, og ikke gør som os og kører derhen og tilbage på én dag.

Dag 5 – hjemrejse

Den sidste dag før vi skulle flyve, blev tilbragt ved poolen. Vi fik opbevaret bagagen i lobbyén og havde bestilt taxa fra hotellet til kl. 18. Vores fly var kl. 22, og vi skulle mellemlande i Dubai, hvor der var 7 timers ventetid i sigte. Det var en lang tur hjem.

Sri lanka var en blandet oplevelse. Jeg er ikke i tvivl om at det er et land med meget smuk natur, men desværre oplevede vi ikke så meget af den. Vi havde valgt at bo i hovedstaden, da vi ikke vidste bedre og så er der langt til natur og smukke omgivelser. Nu har vi været der, og har ikke noget behov for at komme tilbage.