San Juan – Puerto Rico

Efter vores første fire dage i New York, var kursen sat mod Caribien, nemlig Puerto Rico. Ca fire timers flyvetur fra New York. Vi boede i den gamle del af San Juan, en lille hyggelig by med smalle gader, lokale restauranter og en cruise-terminal med kæmpe skibe!

Vi havde valgt at bo i Old San Juan, da vi havde læst at det var en lille hyggelig by, med små gader og masser af kultur og stemning. Det var det også. Vi havde rig mulighed for at gå rundt i byens små gader, shoppe i de små lokale butikker og alt sammen tæt ved vandet. Vi boede på et lille, men meget hyggeligt hotel, CasaBlanca hotel, som lå på en lille gade i centrum. Vi værdsatte at bo så centralt, at vi kunne gå til alting. Hotellet havde en anderledes tag-terrasse med badekar og liggestole, og en fin udsigt over byen. Det var et rigtig godt hotel til prisen, og kan klart anbefales. Jeg vil anbefale at søge priser på forskellige sider, da det kan være meget forskelligt. Vi fandt den billigste pris på Booking.com, hotellet kan findes her: http://www.hotelcasablancapr.com/

I den lille by, var det sjovt at se de kæmpe store Cruise skibe som lå i havnen. Det er en meget populær havn for cruise gæster, og det er jo nemt for de mange Amerikanske turister, da det er en selvstyrende ø som er del af USA, og valutaen er dollar. Man mærker tydeligt at de mange cruise-gæster kommer i havn om morgenen, og tager tilbage på skibet igen om aftenen, så vær forberedt på mange turister i en meget lille by.

2016-03-29 20.02.08

En morgen da vi var ude at løbe, befandt vi os pludseligt i et meget nedslidt og fattigt område. Det ærgrer mig at vi ikke fik taget billeder, for det var virkelig en stor forskel fra den turistede del af byen. La Perla som området hed, var en lille strækning på ydersiden af muren, mod vandet. Det var som om at byen var omkranset af en mur – og turisterne befandt sig kun indenfor muren, det var nemlig den pæne del. Vi var meget fascinerede da vi gik rundt i La Perla. Bygningerne var faldet ret meget fra hinanden, der boede ingen mennesker, der var ingen vinduer i husene, gaderne var beskidte, og det lignede mest af at en party-gade som engang var kendt, men nu bare var uddød. Vi følte os ikke bange eller usikre da vi gik der, men klokken var også 8 om morgenen, så vi mødte ikke så mange mennesker på vores vej, mest høns.

Vi fik senere af vide af en tjener, at dette område var meget fattigt og farligt – så der tog vi ikke hen igen.

El Yunque Regnskoven

Vi tilbragte 4 dage i San Juan, og det er rigelig tid til at se byen. Dog bevægede vi os kun ud af byen, én gang. Vi lejede en bil og tog til El Yunque regnskoven. På hotellet Sheraton som ligger 5 minutters gang fra vores hotel, havde Hertz et udlejningskontor. Vi bookede bilen på nettet og hentede den næste dag. Jeg har fundet ud af efterfølgende at man får rabat hos bla Hertz når man har et SAS Euro Bonuscard, så det var måske en måde at spare lidt penge på. Vi gav ca 50 $ for én dags leje af bilen, og vi valgte at leje den den sidste dag af vores ophold på øen, så vi kunne aflevere den i lufthavnen næste morgen og spare taxa-turen. Der findes et parkeringshus i centrum af Old San Juan hvor man kan parkere billigt natten over.

Regnskoven El Yunque var en skøn oplevelse. Man kører selv rundt på den eneste asfalterede vej der går op igennem regnskoven. I deres Visitor Center som er ved starten af ruten, kan man læse en masse om området, turen og få et kort at følge. På kortet kan man se de forskellige ruter man kan stoppe ved langs turen, og hvor lang/svær ruten er. Det er jo meget smart, så to nybegyndere som os ikke forvilder os ud på en rute for ekspert-vandrere. Vi stoppede ved et par forskellige ruter, og den ene af dem var ved et stort vandfald. Man gik i ca en halv time langs vandet, ned til foden af vandfaldet. Ved bunden var der naturligvis man turister der tog billeder, men også mange som badede i vandfaldet. Det kunne man sagtens gøre, da temperaturen var omkring de 30 grader. Luftfugtigheden var også ekstrem høj og mine lunger havde nogle gange lidt svært ved at følge med på vandreturene. Det regnede en del, så husk at tage tøj på som må blive vådt – eller tage regnslag med. Vi havde valgt bare at have lidt tørt tøj med i bilen som vi kunne skifte til før vi kørte tilbage mod byen, vi skulle nemlig også lige lave et stop i et shoppingcenter 😉 .

20160401_133102 (2)           20160401_131621

Plaza Las Americas

På vejen tilbage fra regnskoven, havde vi besluttet at jeg skulle have lov at få stillet min shoppingtrang. Jeg har heldigvis en meget tålmodig kæreste, som ikke brokker sig over at blive slæbt med på shoppingture. Så vi stoppede ved et kæmpe shopping mall på vejen tilbage som hed Plaza Las Americas, og som navnet antyder så var det ligesom et stort Amerikansk shopping mall, med mange af de Amerikanske butikker.

Vi brugte et par timer i centeret, og det var dejligt at kunne shoppe lidt på “amerikansk vis” før vi jo næste dag skulle til St. Croix hvor vi godt vidste at der ikke ville være mange butikker. I anden butik jeg var i, blev mit kort afvist. Jeg tænkte ikke mere over det, men fandt efterfølgende ud af at det var blevet spærret pga. mistanke om svindel. Heldigvis havde Chris også et kreditkort med, og måtte hæve kontakter til mig den sidste uge på ferien. Virkerlig irriterende, for når nets én gang har spærret kortet, kan det ikke åbnes igen og man må blot vente på at de sender et nyt med posten – som så ligger derhjemme i Danmark og venter. Så et godt tip er at give banken besked hvis man tager på en længere ferie i flere lande, da jeg tror det var grunden til at det blev spærret. Jeg ved ikke om det kunne have afhjulpet situationen, men næste gang tager jeg to kreditkort med, i tilfælde af at det samme sker igen.

Godt at spise

Prisniveauet i old San Juan er meget præget af at der kommer cruise skibe ind hver dag! Priserne på mad når man gik ud at spise, var generelt ligesom i New York City, nogle gange lidt dyrere. I og med at vi boede på et lille hotel uden hverken køleskab eller køkken, spiste vi alle måltiderne ude, ligesom i New York. Derfor glædede vi os til at komme videre til St. Croix hvor vi skulle bo et sted med køkken. Efter 8 dage med restaurantmad tre gange om dagen, savner man selv lige at kunne lave noget morgenmad eller en sandwich. Vi fandt dog nogle lækre steder at spise i old San Juan. F.eks kunne man hos Waffle-era (http://www.waffle-era.com/) få vafler med forskellige toppings, til enten morgenmad eller frokost. Der var mange toppings som var meget søde, og pga. min sukkersyge var det ikke lige dem vi gik efter. Men jeg fik en lækker vaffel med tomat, pesto, ost og løg. Jeg var ikke vildt sulten og en halv var derfor nok til mig, den var super lækker. De har også masser af te, og jeg fik en kop kokos-te til.

20160330_095646 (2)

Et andet rigtig godt morgenmadssted vi fandt, var hos Caficultura som lå tæt på vores hotel. Vi havde googlet den bedste kaffe i Old San Juan (Hurra for 3’s gratis udlandstelefoni) og fandt dette sted, hvor vi endte med at spise morgenmad to gange. De havde en lækker morgenmads menu, hvor mine to favoritter, den ene  var scrambled eggs med spinat og gedeost. Den anden var en mere usund morgenmad, nemlig french toast lavet med kokosmælk, med ananas marmelade og revet kokos på toppen. Begge kan klart anbefales!

Godt at vide

Vi så jo kun en brøkdel af hvad Puerto Rico har at byde på, og jeg tror at der er mange spændende områder at se på øen, som faktisk er ret stor. Vi valgte at befinde os mest hvor turisterne var, men jeg tror man kan få en meget mere lokal og autentisk oplevelse, hvis man vælger at bo et andet sted på øen. Vi fik oplevet lidt lokalt, da vi en dag fik forvildet os ud på en kæmpe lang gåtur ud til en lokal strand, hvor der stort set ingen turister var. Og de lokale sad og nød vejret med grill og mad på stranden. Vi var heldige med vejret i de dage vi var der, i den forstand at der var lidt overskyet og derfor var vi automatisk mere aktive, fremfor bare at ligge en hel dag på en liggestol.